Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
1 av 2
Kara Hayward i "Moonrise Kingdom".
2 av 2
Scouten Sam Shakusky spelas av Jared Gilman och Suzy Bishop spelas av Kara Hayward.
recension | film

"Moonrise Kingdom" sagolik

Recension: Moonrise Kingdom
2:33 min

Wes Andersons nya film "Moonrise Kingdom" öppnade Cannes-festivalen för en månad sedan och togs väl emot av publiken. Filmen utspelar sig i New England på 60-talet och är en kärlekshistoria om en deprimerad tjej och en utstött pojkscout. I den digra skådespelarensemblen syns som brukligt i Wes Andersons produktioner både Bill Murray och Jason Schwartsman och så flera andra stora Hollywoodnamn, bland annat Edward Norton, Frances McDormand och Bruce Willis. Hannes Fossbo recenserar.

Det var en gång en Edward Norton, en Frances McDormand, en Bill Murray, en Bruce Willis, en Tilda Swinton och ännu fler internationellt välrenommerade skådespelare. De hade alla samlats av regissören Wes Anderson för att spela in filmen "Moonrise Kingdom"

Även om Wes Andersons flesta filmer är sagolika i ordens båda bemärkelser, och att Roald Dahls "Den fantastiska räven", som  Anderson gjorde en tecknad långfilm av för några år sedan, per definition är en saga, så är "Moonrise Kingdom" mest saga hittills. Och det är barnperspektivet som gör det. Alla vuxna superskådiser jag just nämnde spelar biroller, viktiga, visst. Men inte lika viktiga som de två huvudpersonerna: en föräldralös pojkscout och en tjej som lider svåra existentiella kval.

Filmen handlar om deras Romeo och Julia-aktiga kärleksrelation på flykt undan de vuxna och några stridskåta scoutkollegor. Och en kärlekshistoria mellan två tolvåringar är kongenial med den Wes Andersonska världen, där alla relationer alltid, även i de mest vardagliga situationer, tas på absolut allvar. Och vad är mer angeläget och på allvar än den första kärleken?

"Moonrise Kingdom" är regissörens sjunde långfilm och har man sett någon av hans tidigare filmer, "Rushmore", "The Royal Tenenbaums" eller "Life Aquatic" till exempel, så känner man igen sig.  Robert Yeomans fotografi är lika harmoniskt färglagt som vanligt och Wes Andersons absoluta ackuratess när det kommer till detaljerna passar såklart utmärkt för scenografi till ett scoutläger anno 1965. Allt ser perfekt ut på den lilla ön New Penzance på den nordamerikanska östkusten där historien utspelar sig. Min enda invändning är att filmens startsträcka blir mer en uppvisning av den perfektionen än en del av historien.

Men just när man undrar om det inte blir mer än fantastiska bilder, så blir det det. Berättelsen får vind i seglen av orkanstyrka och stora svallvågor bryter alla vallar, både känslomässiga och bokstavliga. Precis som man många gånger utbrustit ”En gång till” efter att ens favoritsaga nått sitt slut,  gör man också efter ”Moonrise Kingdom”. En gång till!

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".