Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Hanne Vibeke Holst. Foto: Simon Knudsen.
litteratur | recension

Effektivt intrigtråcklande faller i familjefällan

Lyssna på Jenny Aschenbrenners recension
2:20 min

Den danska författaren Hanne Vibeke-Holst etablerade sig med sin trilogi om kvinnor med politisk makt som en författare som kan kombinera spänning med systemkritik. I sin nya roman "Förlåtelsen" tar hon avstamp i några av samtidens känsligaste frågor.

Helena Tholstrup - operachef prisas för modet att låta en opera där Muhammeds huvud spetsas på en påle sättas upp, blir tagen som gisslan av sin dotters muslimske pojkvän Khalil som visar sig vara islamistisk terrorist -

Oj.

Muhammedkarikatyrer, främlingsfientlig lagstiftning och dansk folkeparti - Holst har denna gång vågat röra i det mest stingsliga av Danmarks getingbon och som svensk med duktigmössan på sig känns det rejält obehagligt med denna kulturkvinnas uppblossande muslimhat, och att hennes farhågor omedelbart besannas - att spela så starkt på läsarens fördomar, det är effektivt.

Men - strax blir Förlåtelsen istället en berättelse om faderskap, otrohet och lögner av det slag som bestämmer en människas hela liv. Det är ett familjedrama och förväxlingstragedi som börjar i andra världskrigets Danmark och slutar i ett nutida Berlin, med romanfigurer som har tillräckligt många mänskliga komplikationer i sina personligheter för att det ska vara obrutet intressant. Men det gör också att den kontroversiella inramningen, Khalil och hans ryggsäcksbomb, känns krystad. Det är tvillingarna Leo och Leif och deras trassliga triangeldrama med svenskan Ninni, och barnet Helena och hennes dotter Sophie - trasslet från generation till generation som fångar och fascinerar med hjälp av ett välarbetat intrigtråcklande.

Och lite trist är att även en uttalad feminist som Hanne-Vibeke Holst faller i den ack så vanliga familjekrönikefällan: reproducerandet av fixfärdiga kvinnobilder. Helenas mamma Ninni som ville något mer än att vara mor i 50-talets Köpenhamn och därför blir en försupen slampa. Helena själv som gör karriär i vår tid och därför måste vara känslomässigt avstängd och en usel mamma.

Jag har mött dem så många gånger förut, i böcker och filmer, men sällan i verkligheten där faktiskt kvinnor förbluffande ofta kan vara både hjärta och hjärna.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".