Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
1 av 3
Theaster Gates sjunger. Foto: Mårten Arndtzén/SR.
2 av 3
Hugenotthuset. Foto: Mårten Arndtzén/SR.
3 av 3
Mariam Ghani utanför Fridericianum. Foto: Mårten Arndtzén/SR.

Döp mig på Documenta i Kassel

Mårten Arndtzén på plats i Kassel
2:47 min

Av alla biennaler och triennaler och andra megautställningar med samtidskonst är Documenta den största och mest prestigefulla. Den hålls i tyska Kassel sedan 1955, men bara vart femte år. Senaste gången var alltså 2007 och då sågs den av 750.000 besökare.

I morgon öppnar den 13:e upplagan av Documenta, för första gången under konstnärlig ledning av en amerikan: Carolyn Christov-Bakargiev. Kulturnytts Mårten Arndtzén rapporterar från Kassel.

Ta mig till vattnet och låt mig bli döpt sjunger Theaster Gates, sittande i ett litet rum i ett nedgånget hus från 1826. Det kallas "hugenott-huset" för det byggdes av franska protestanter, som sökt sig till Tyskland och Kassel på flykt undan förföljelse. Sen andra världskriget har det stått övergivet, men för ett par månader sen kom Theaster Gates och hans vänner från Chicago för att blåsa liv i det igen. Sen dess har dom lappat, lagat, spelat musik och bott där. Som en sorts försoningsgest, säger han.

Den här sortens nästan arkeologiska projekt är inget ovanligt i samtidskonsten. Men det är ovanligt många, och några ovanligt ambitiösa såna på denna Documenta. Det vansinnigaste var nog idén att transportera hit en 37-tons meteorit från norra Argentina, men det projektet fick man lov att avbryta efter protester från delar av urbefolkningen där.

På två filmdukar, ställda mot varann i vinkel - som en öppen bok - får vi följa med på vandring genom två historiska byggnader samtidigt: Fridericianum i Kassel, byggt 1779 som Europas första publika museum. Och Palatset Dar Ul Aman i Kabul, byggt på 20-talet av kung Amanollah, som drevs i landsflykt efter att ha försökt modernisera Afghanistan lite för snabbt.

Konstnären Mariam Ghanis röst berättar deras respekrive historier, som har beröringspunkter med varann. Som att dom båda är byggda med avstamp i idéer från upplysningen. Friedricianum är idag en konsthall, och fungerar som Documentas huvudbyggnad. Dar Ul Aman ligger i ruiner.

Mariam Ghanis verk ska också visas i en satellitutställning till Documenta som öppnar i Kabul om ett par veckor. Där hoppas hon kunna påminna folk om Dar Ul Aman, som en symbol för ett annat - möjligt - Afghanistan.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".