1 av 3
Två av Tyra Lundgrens självporträtt. Foto: Gotlands Museum
2 av 3
Mårten Medbos apor. Foto: Gotlands Museum
3 av 3
Två av Mårten Medbos nallar. Foto: Gotlands Museum

Lek på dödligt allvar på Gotlands konstmuseum

Tyra Lundgren i intervju av Ingrid Skrevelius från 1978
5:51 min

På Gotlands Konstmuseum visas just nu två utställningar: Hon med fåglarna och Han med aporna - det är Tyra Lundgrens måleri och skulptur och Mårten Medbos konsthantverk som visas. Det finns paralleller mellan de båda konstnärerna, och med på utställningen visas också filmer med intervjuer med konstnärerna.

(Först hör vi Tyra Lundgren i en intervju i Sveriges magasin från 1978 där reportern var Ingrid Skrevelius.)

– Jag har haft ett skiftesrikt liv.

Har du arbetat på Sèvre utanför Paris?

– Ja men jag är egentligen målare.

Du är inte hon med alla fåglarna?

– Jag gör små fåglar - men jag är mycket mera intresserad av människor än av fåglar!

Men det var ju så lätt med skulpturerna. Tyra Lundgren ställde ut på Grand Palais i Paris före andra världskriget.

Och efter kriget fortsatte hennes keramik att sälja. Så det var kanske svårt att riktigt ägna sig åt måleriet.

Men när nu ett flertal självporträtt (många från 1921) hänger samlade - där hon klär sig som en renässansfurste, en sjöman, eller kvinna utklädd till sjöman, en dam med hatt och flor eller en butter ung kvinna i blå rock kan jag inte låta bli att fascineras.

Tyra Lundgren förvandlar utställningssalen till en skådespelarloge -  med många speglar. Här äger fullkomliga förvandlingsnummer rum. Här ägnar hon sig åt sin egen variationsrikedom, inte några fåglars.

Lundgrens blick är ofta utmanande, en fråga om betraktaren står pall för de tvära kasten. För de olika viljorna, historierna och begären som kommer till uttryck.

Men så är det de där fåglarna - de står uppradade som på en strandäng - Tyra Lundgren  arbetar med motsatspar, slät skrovlig, vinklar och cirklar,

Fåglarna är ofta ganska blasé - de är inte mitt uppe i händelserna. De relaterar inte heller till varandra och det enda som verkar angå dem är att de tar sig väl ut.

En helt annan slags djur visas i salen på andra sidan museet. Här är det istället för fåglar nallar och apor som ställs ut. Det är Mårten Medbos skulpturer av djur, som befinner sig mitt i livets dramatik.

Aporna mobbas, gråter, viskar och lägger krokben för varandra.

Tvekar inte att slå på den som redan ligger.

Och nallarna blöder, faller svimmar eller dör. Och de som överlever pratar om det. Pratar ut. De är inte snälla - de är tuffa med sina spetsiga klor och vinda ögon.

Materialbehandlingen är väldigt skicklig - djuren ser ut som att de är gjorda av mjukaste plysch trots att det är betong.

Men materialet är det verktyg som används för att ta fram det dödligt allvarliga i situationerna. Djuren är uppslukade av känslor, av livet och döden som måste hanteras.

Och det är intensiteten i leken, och de omväxlande rollerna som förenar Han med aporna med Hon med självporträtten, eller med fåglarna.

Leken som aldrig är oskyldig och där utgången förblir fortsatt oviss.

Utställningarna visas till 7 oktober.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".