kommentar | konst

En inskränkt konstvärld

2:23 min

Varför verkar ingen av konstnärerna besvärad av Lars Vilks medverkan i en antimuslimsk kongress? Kulturnytts konstkritiker Mårten Arndtzén kommenterar turbulensen kring Jamtli.

En tråkig nyhet som Kulturnyheterna i teve hade i veckan, är att det inte längre kommer några utländska studenter till våra konstutbildningar. Det har blivit för dyrt, sedan regeringen chockhöjde avgifterna för utlänningar i februari 2010.

Jag undrar hur det här kommer att påverka våra framtida, svenska konstnärers referensramar? Ibland känns dom ganska snäva, redan idag. Som när Anna Odell skulle motivera sitt avhopp från Jamtli, i Kulturnytt härom dagen. Orsaken till att Lars Vilks inbjudan till Jamtli dragits tillbaka, alltså hans planerade medverkan i en antimuslimsk kongress i USA, var nog inte så stötande för muslimer - trodde hon.

– Är det så? Skulle en muslim tycka att det här är det värsta han har gjort? Är inte det värsta, gissar jag, att göra Rondellhunden?

Det gissade Anna Odell, som ändå gick på Konstfack på den tiden när det fanns rätt många utländska studenter i huset. Men tydligen inga muslimer. Eller i alla fall inga som Anna Odell håller kontakten med idag. För då hade hon ju inte behövt gissa.

Och då var hon ändå en av de få som alls vågade ta i frågan om Vilks och islam. De flesta avhopparna gjorde som Anne-Marie Nordin, och sköt den ifrån sig.

– Vad tycker du själv om att han deltar i den här antimuslimska konf...

– Jag har inga synpunkter på honom, jag bryr mig inte om honom, jag är inte intresserad av honom! Varken som konstnär eller som politisk agitator. Man ska inte hålla på och censurera, sa Anne Marie Nordin till Kulturnytt.

SION är en högerextrem organisation vars retorik kring vad dom kallar "islamiseringen" av väst är snarlik den nazisterna använde för att bereda vägen för Förintelsen. Kanske Jamtlichefen reagerade som han gjorde för att han kommer från ett land där islamskräcken dominerat hela det politiska samtalet i åratal, vad vet jag. Men det som fascinerar mig är att ingen av dom avhoppande konstnärerna verkar vara det minsta besvärade av det Lars Vilks håller på med.

Kan det bero på att de allihopa har efternamn som Ericsson, Åstrand, Andersson och De Geer? Att dom själva aldrig varit i närheten av att drabbas av rasism. Brist på erfarenhet, alltså. Och referensramar?

Jag tror att vi behöver rätt många utländska studenter på våra konsthögskolor. Just nu känns den svenska konstvärlden obehagligt inskränkt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista