Väl tydliga svar i Evita på Malmö Opera

2:31 min

I höst är det Charlotte Perelli och Evita som gäller på Malmöoperan. Linus Tunström gör sin debut som musikalregissör med Andrew Lloyd Webber och Tim Rice musikal om Eva Duartes resa från fattig skådis till presidenthustru. David Richter har sett den.

Var hon helgon eller var hon hycklare? I Linus Tunströms regi mer hycklare. Det är en ganska osentimental Evita-uppsättning vi ser på Malmöoperan, jämfört med en del andra porträtt – alla minns väl filmen med Madonna från 1996 tex.

Eva Duarte var fattiga flickan från landet som lämnade smutsen och klättrade uppåt för att sluta som presidenthustru. Enligt musikalen tog hon sängvägen.

På resan får vi verkligen en överdådig iscensättning, ett stort antal oerhört precist och väl iscensatta ensemblenummer och där koreografen Roger Lybeck haft rena julafton – det är snyggt och effektivt. Det händer mycket, takkronor som far upp och ner, en snurrande vridscen, en Evita-dubbelgångare som svävar som akrobat i taket. Det är föreställningens styrka, men också dess svaghet. Det är mer show, än engagerande teater.

Perelli då? Jodå, hon tar sig galant igenom alla svårsjungna partier, och de är många. Vilken slitvarg hon är. Men hon liksom övriga huvudrollsinnehavare, Lindy Larsson som cyniske kritikern Che och Fred Johanson som Juan Peron, blir lite fångar i det överarbetade sceneriet och ges inte fulla möjligheter att färga sina karaktärer. Periodvis blir det - Evita på nycirkus. Musiken följer upplägget, det satsas mer på kraft än nyansering.

Som pjäs kan  inte Evita skryta med den bästa intrigen - det är en livskrönika, vi vet hur den slutar. Den dramatiska spänningen ligger egentligen mer i frågan vem hon var.

Linus Tunström ger ganska tydligt svar. Personligen föredrar jag om publiken själv får avgöra – helgon eller hycklare?