Eldslandet. Foto: Torulf Wetterot

Aliasteatern: "Eldslandet" och Teater Giljotin: "Tat tvam asi"

Maria Edström om "Eldslandet" och "Tat tvam asi"
2:05 min

På aliasTeatern spelar man just nu den argentinske dramatikern Mario Diaments pjäs ”Eldslandet”´, om Israel-Palestina-konflikten och på Teater Giljotin var det premiär för den meditativa ”Tat tvam asi” av och med Kia Berglund och Torbjörn Flatnes. Maria Edström recenserar.

I Stockholms Vasastan, numera en gedigen medelklasstadsdel kan man anta att intresset för mindfulness, yoga och meditation är stort och det är frestande att förhålla sig lite sociologiskt ironiskt till ”Tat Tvam Asi”, en meditation, en ritual, ett hörspel som Kia Berglund och Torbjörn Flatnes kallar sin föreställning där de båda och vi i publiken sitter bland kuddar, slöjor och ljuslyktor.

Flatnes spelar sitar, Berglund sitter med korslagda ben och ur högtalarna ljuder deras berättelse om mötet med varandra och inte minst med den indiska mytologin om jaget och världsalltet. Men efterhand blir, framförallt Kia Berglunds beskrivning av att vara en karriärkvinna instängd i sitt ego med en vilja uppgå i något större, ja, berörande, speciellt när hon ger bönen ”Fader vår” nytt liv.

”Tat tvam asi” betyder ”Du är det” – vi är alla en del av något större bortom vårt personliga lidande och hastar vi två tvärgator bort till aliasTeatern blir frågan om det personliga lidandet såväl akut som historisk och där en uppmaning att lägga det bakom sig kan synas både förolämpande och okänslig.

Mario Diaments pjäs ”Eldslandet” handlar om mötet mellan en israelisk kvinna och en palestinsk man, hon fredsaktivist och sedan generationer bosatt i Tel Aviv, han flygplansterrorist, flykting i Libanon och nu fånge på livstid i brittiskt fängelse.

Maria Litorell och Isa Aouifia är mycket bra som de två, lågmält och sakligt trots alla starka känslor  spelar de tillsammans med den övriga ensemblen fram hur deras historia tvinnat dem samman mer än de tror. Att hata är enkelt, det är den lates favoritsyssla, uppfattar jag som ett av pjäsens credo. Och utskrifterna från TT om det som just nu pågår och som teaterns foajé är tapetserade med motsäger inte detta. Plötsligt känns idén om att vi alla är en del av samma världsallt inte så dum.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".