Operasångerskan Malena Ernman. Foto: Janerik Henriksson / SCANPIX
orkesterbarer

Malena Ernman: Musiker måste få umgås

Sven Andreasson
0:23 min

På många av landets konserthus så finns det arbetsplatsbarer med utskänkningstillstånd som musikerna kan gå till efter en konsert. Det är en tradition som hållts vid liv bland annat vid Stockholmsoperan, Göteborgssymfonikerna och Stockholms Konserthus. Men att arbetsgivaren tillhandahåller den här typen av after work med rabatterade priser kritiseras av alkoholforskaren Sven Andreasson.

Operasångerskan Malena Ernman menar dock att barerna behövs. Inom den klassiska musiken ges inte så många andra tillfällen att umgås med kollegorna, säger hon till Kulturnytt i P4.

Många människor upplever stress i sin arbetssituation i det moderna samhället, säger Sven Andreasson, men då är inte alkolhol någon särskilt bra metod. Det är  tveksamt som stressmedicin och medför uppebara risker. Det finns andra sätt att umgås om man vill träffas kollegialt, framhåller Andreasson.

Malena Ernman menar dock att, även om hon själv inte gått ut efter jobbet på många år, så förstår hon att musiker i t.ex. symfoniorkesterar behöver få andas ut, skratta och umgås efter extremt hårda arbetspass. Hon jämför med pop- och jazzmusiker som på ett annat sätt har möjlighet att umgås via själva musicerande genom att jamma, lattja och spela tillsammans. För klassiska musiker är orkesterbarer ofta det enda sättet att få umgås på ett neutralt sätt, säger Malena Ernman. Men det är ju så att de går ut och super sig fulla, dagen därpå ska de ju upp igen och spela.

– Däremot har jag en del kollegor, ofta manliga operasångare, som dricker lite för mycket öl och det är inte bästa för rösten!  

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".