Författare som spelar in podcast ökar också sin bokförsäljning. Foto: Scanpix/Albert Bonniers Förlag/Modernista.

Podcast ökar bokförsäljningen

Författare som också spelar in podcast, det vill säga radioprogram som laddas ner från nätet, säljer fler böcker. Sigge Eklund är ett flera exempel på poddande författare vars böcker efterfrågas mer.

Att lyssna på podcasts, alltså radioprogram som laddas ned från nätet, blir en allt populärare kulturvana. Det är också en slags marknadsföring för böcker. På internetbokhandeln Adlibris har man sett att författare som podcastar ofta får en skjuts i försäljningen.

Sigge Eklund, Carolina Gynning och Andres Lokko är tre författare och podcastprofiler vars böcker säljer bättre sedan de kan höras i nedladdningsbara program.

Adlibris försäljning av Sigge Eklunds böcker har tredubblats sedan han började podcasta tillsammans med medieprofilen Alexander Schulman i juni i år.

- Här är det podcasten som varit trigger-faktorn, säger Linnéa Wiklund, PR-ansvarig på internetbokhandelm Adlibris, till Kulturnytt i P4.

Sigge Eklunds bok "Det är 1988 och det har just börjat snöa" som kom som pocket 2006 har till och med sålt slut sen den första podcasten lades ut i juni berättar Linnéa Wiklund.

Sigge Eklund själv säger till Kulturnytt i P4 att en del av styrkan med podcast är att lyssnaren får en intim relation till den som poddar. Han menar att podcast handlar mycket om personlighet.

Även kulturjournalisten och författaren Andres Lokkos böcker har fått försäljningsskjuts sedan han tillsammans med Kristian Luuk började med podcast för Sveriges Radio, menar Linnéa Wiklund. Där kan man se en 50-procentig ökning om man ser före och efter podcast. Detsamma gäller för Carolina Gynning.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".