Financial Times Deutschland läggs ned. Foto: Michael Probst/Scanpix.

Tidningskrisen har nått Tyskland

Daniel Alling rapporterar från Berlin.
2:00 min

Två tyska nationella dagstidningar, Frankfurter Rundschau och affärstidningen Financial Times Deutschland, kommer inom kort försvinna från marknaden, trots relativt goda ekomomiska tider i Tyskland. Därmed har den tidningskrisen också nått det nationella planet efter att länge mest berört de lokala och regionala tidningarna i Tyskland.

De två tidningar som här i Tyskland under de senaste dagarna skapat stora rubriker på grund av att de kommer läggas ner är Frankfurter Rundschau och affärstidningen Financial Times Deutschland.

– Nu berörs två rikstäckande tidningar, det intresserar förstås mycket mer, säger Horst Röper, medieforskare på Formatt Institutet i Dortmund. Tidigare har den tyska tidningsdöden mest handlat om mängder av lokala och regionala tidningar som antingen lagts ner eller valt att ta bort flera lokala upplagor och koncentrerat sig på sina kärnområden.

Tyskland har förhållandevis få, 8-9 stycken, rikstäckande tidningar, beroende lite på hur man räknar, och nu försvinner alltså två av dem. Orsaken här, precis som överallt annars, färre personer som läser pappersupplagor vilket lett till kraftigt försämrade reklamintäkter och därmed ohållbara förluster.

Även prestigetidningar som Frankfurter Allgemeine Zeitung och Suddeutsche Zeitung har rapporterat problem på sistone och den sistnämnda kommer nu genomföra ett sparprogram, även om det enligt medieforskaren Röper inte finns något konkret konkurshot mot dessa två.

På journalistutbildningen MHMK i Berlin har nyheten om de nedlagda tidningarna väckt viss oro bland studenterna. Den här dagen deltar även studenter i Köln i undervisningen via videolänk:

– Det är oroande, säger Helana via videolänken i Köln, och hennes studiekamrat Simon bredvid håller med, även om han inte tror att tidningar helt kommer att försvinna. Flera av studenterna grubblar precis som många i branschen på den stora frågan hur tyska tidningarnas internetsatsningar ska kunna bli lönsamma:

– Det är klart det är oroande, man vet inte hur det hela utvecklar sig ju, säger journaliststudenten Annja Vasseor.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".