Peter Bergared och Per Sandberg i "Schulz goes Kafka". Foto: Petra Hellberg.

"Schulz goes Kafka" på Stockholms stadsteater

2:02 min

Den polske författaren Bruno Schulz hann bara ge ut två böcker på 1930-talet, "Kanelbutikerna" och "Sanatoriet Timglaset" innan han mördades av nazisterna i ghettot i sin hemstad Drohobycz. Nu har författaren och dramatikern Agneta Pleijel skrivit en pjäs om Schulz och ett fantiserat möte med hans stora idol: Franz Kafka. "Schulz goes Kafka" heter pjäsen som hade premiär på Stockholms stadsteater i söndags kväll.

Judiska män och deras fäder har varit ett tema under det gångna litteraturåret, och med "Schulz goes Kafka" har ämnet på sätt och vis äntrat teaterscenen. Pleijels pjäs är naturligtvis inte alls lika personlig som de böcker sönerna Rosenberg och Zern skrivit, hennes ingång är intellektuell och biografiskt spekulerande i det möte hon målar upp mellan Bruno Schulz, hans fästmö Józefina Szelinska och den sedan drygt tio år döde Franz Kafka.

Men det handlar om fäderna, Schulz och Kafkas. "Alla judiska författare har haft fäder som haft en liten klädesbutik" som Kafka säger.

Det är djärvt att så här ta sig an två av Europas litterära giganter, kanske de två som på olika drömska vis utan att vara det minsta realistiska, ändå bäst beskrivit den värld, det Europa, som nazisterna förintade.Och man kan väl säga att Pleijel lyckas till hälften, i alla fall efter paus, innan dess dominerar ett slags förevisande tablåer med, om inte ett budskap så i alla fall, med ett slags poäng istället för gestaltning.

Skådespelarna är dock mycket bra, Peter Bergareds lite fumligt livsvalhänte Bruno med sin litterära magiska modernitet som vi fläckvis får höra prov på. Odile Nunes fästmö Józefina, stark, vacker och orädd. Och så Per Sandbergs underbare Kafka, som blivit lite korpulent under sina år som död.

Regissören Marika Lagercrantz har god hand med sina skådespelare och när så andra akten utspelas i ghettot i Drohobycz, och som är betydligt mer dramatisk, lyfter den tidigare lite konstruerat knastriga föreställningen.

Kafka och Schulz med sina parallella dubbelverkligheter för att använda Schulz egna ord om Kafka, hade de verkligheterna fått större plats på scenen så hade det kanske verkligen blivit Schulz goes Kafka.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista