litteratur

"Jobs bok" av Ulf Lindström

2:48 min

Tjugosex år efter sin debut gav Ulf Lindström ut sin andra bok, spänningsromanen "En god man" som belönades med Tidningen Vi:s litteraturpris för 2011. Nu är uppföljaren här - den heter "Jobs bok".

I den första boken om juristen Andreas Falck mötte en god man en ond och såg att de liknade varandra. God man blev man på glid, slutet en fråga: vad gör jag nu? "Jobs bok" besvarar den frågan. Andreas Falck glider vidare över etisk glansis, energiskt ivägskjutsad av sin nya vän och fiende Niklas Fridh, även han jurist.

Det här är inte någon roman om ett brott. Som undertiteln anger är det en roman om brottslingar. Alltså: människorna är handlingen, intrigen är det inte. Dels av den anledningen och dels för att inte avslöja för mycket förbigår jag de yttre omständigheterna. Kort sagt är det de vanliga dåliga fäderna och frånvarande mödrarna och känsloskadade sönerna - och så en dotter som måste skyddas. Män är som vanligt våldsamma, särskilt när de älskar eller längtar. Folk dör i Borås, folk dör i USA.

Det är inte omoral som gör de två juristerna till brottslingar, utan en känslobaserad moral. Ingen av dem tror på juridikens rättvisa längre, och här finns ingen Gud att fråga varför den rättfärdige måste lida ont. "Våld är den maktlöse mannens svar på makt" vet en. Hämnd är ett moraliskt begär, vet en annan. Och jag tror att de säger "behov", "instinkt" och "begär" fast de menar känsla. Ord som dådkraft och upprättelse är manligt kodade och skyler över det faktum att Fridh och Falck ofta är hjälplöst fjärrstyrda av sina känsloliv.

Språket är inte stilsäkert, men självsäkert för tre. Fritt stilande vitsar det sig fram - kolla vad jag kan! Majoriteten av svensk prosa har antingen för god smak eller för svag begåvning för att syssla med den här sortens kvicka infall och snabba utfall, med språkliga tricks på gränsen till tics. Här finns något så ovanligt som ett språk som har det roligt med sig själv; det låter oanständigt, och det är det.

Två sorters purister lär falla ifrån under läsningens gång: de som vill ha mindre språk i spänningen och de som vill ha färre spänningar i språket. Vi andra hänger efter bästa förmåga med i Ulf Lindströms krängande och komplexa thriller om maskulinitet och moral. Den frågar mer än svarar, men ett svar jag gillar låter: "Det är inte driften som definierar oss. Det är förmågan att kanalisera vår kraft som gör oss till män."

Martina Lowden
kulturnytt@sverigesradio.se