Olof Lavesson Foto: Berit Nygren/SR

"Kreativa näringar viktigare än man tror"

"En av våra snabbast växande industrier"
2:33 min

"Vi måste börja se de kreativa näringarna som en stor tillgång för vårt land". Det tycker moderata riksdagsledamoten Olof Lavesson med anledning av den rapport idag som visar att det går bra för den svenska musikbranschen. Lavesson är också ansvarig för frågor om de kreativa näringarna i riksdagens näringsutskott och musikbranschen är den första kreativa näringen i Sverige som fått siffror framtagna om sig. 

Rapporten har tagits fram av intresseorganisationen och Tillväxtverket och visar att musikbranschen har en högre tillväxt än Sverige i stort. Bland annat har andelen strömmad musik fördubblats på bara ett par år.

- Det här är någonting som vi ofta har diskuterat utifrån en kulturpolitiskt perspektiv och ett konstpolitiskt perspektiv, och det är jätteviktigt, men vi måste också börja se det här som att 'det här är en av våra snabbast växande industrier', säger Olof Lavesson.

Då menar Olof Lavesson en industri som består av alltifrån musik, film och litteratur till mode och design, alltså all kultur som man kan tjäna pengar på för att uttrycka det enkelt, och "rapporten pekar framför allt på ett förändrat beteende hos publiken" för Lavesson:

- Vi har alltid sett det här att 'nu går cd-försäljningen ner, nu går musikförsäljningen ner - hur ska vi rädda den?'

Men, fortsätter han: jämför man den rapport som kom förra gången och gällde musikbranschen 2010 med den som kommer nu och gäller 2011 så är de totala intäkterna för den inspelade musiken i princip oförändrade, men från det ena året till det andra har den digitala, strömmade försäljningen via Wimp, Music Unlimited och andra fördubblats och blivit större än försäljningen av fysiska skivor, noterar Lavesson:

- Här finns en jättepotential, och den är betydligt större än vad den ser ut i den här rapporten. Vi vet att det förekommer också en omfattande illegal fildelning och nedladdning - tänk vilken potential för svensk musikindustri som finns därute! säger han.

De som skapar verk kan kritisera politikerna för att inte göra tillräckligt för att skydda deras verk i lag, men Lavesson tycker för det första att politikerna har lagstiftat mycket på det här området. Sedan ifrågasätter han lagens effektivitet.

- Lagen kommer alltid att vara reaktiv och komma in försent. Här kommer alltid tekniken och piraterna att ligga före oss.

Därför, anser han, måste synen på upphovsrätten förändras:

- Det går ju inte bara att prata om den som en polisiär fråga, utan det här är ett affärsverktyg. Vi vet att det finns en starkt ökande betalningsvilja för streaming. Hur kan vi hjälpa till att underlätta det?

Ja, hur kan ni göra?

- Det är en väldigt bra fråga, men jag tror att vi måste se över 'finns det hinder och regleringar som vi kan ändra på, som hindrar nya affärsmodeller, svarar Lavesson och fortsätter:

- Vi har problem när det gäller rättighetsperspektiv, ur ett internationellt perspektiv. Hur ska man snabbt nå ut i såväl EU som längre ut? Ska man behöva klarera sina rättigheter i 27 länder, eller hur ska vi lösa det? En digital inre marknad? Sedan behöver vi också hjälpas åt att skapa en förståelse för branschens villkor, någonstans att det man betala i streamingavgift går till att skapa ny musik, att det är bra både för konsumenterna, musikskaparna och för Sverige som land.

Berit Nygren
berit.nygren@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".