En sängkammarfars. Tom Ahlsell, Cecilia Lindqvist och Li Brådhe.

"En sängkammarfars" på Malmö Stadsteater

2:14 min

 Medelklassen häcklare kallas han ibland - dramatikern Alan Ayckbourn. Nu sätter Malmö stadsteater upp hans komedi - "en sängkammarfars" som innehåller både missförstånd och otrohets-anklagelser.

Vissa ämnen kommer det alltid skrivas dramatik om.

Om att uppehålla medelklassfasaden, om de undertryckta känslorna som finns där bakom, och vad som händer när någon överträder de sociala gränserna är lika aktuellt idag som 1975 när den här pjäsen skrevs. Britterna älskar att skoja med det och Alan Ayckbourn är en av de skickligare.

Handlingen är för invecklad att reda ut, men kan samtidigt förklaras i en mening: Det finns fyra par på scen men bara tre sovrum.

Självfallet måste det leda till förvecklingar. Det är parallella handlingar, men som vävs in i varandra till en helhet. En man kysser fel kvinna, det ska pareras, slätas över, förklaras, ångras. Snabba kast är det - mellan sovrummen, mellan parens vanor och ovanor, mellan samförstånd och missförstånd.

Regissören Adde Malmberg hittar en bra ton i föreställningen. Till en början. Det är aldrig långt till skrattet. Ayckbourns kärnfulla humor vilar på ironi och karaktärernas fullständiga oförmåga till självinsikt. Som om han sätter en ostkupa över mänskligt beteende och vi får titta på, utifrån.

Men det är också en typ teater som kräver precist spel och där har ensemblen en bit kvar tills pusslet är komplett. Tajmingen, tonfallen sitter inte alltid och tempot är en aning statiskt. Framförallt märks det i andra akten när pjäsen skruvar till det absurda. Föreställningen behöver spelas några gånger för att hitta sin form.

Nu hindrar inte det komiken från att periodvis ändå blomma, framförallt i scenerna med Fredrik Gunnarson och Anna Blomberg - paret som pendlar mellan att prata över varandra och prata förbi varandra. Eller när Li Brådhes luttrade tant levererar torra sarkasmer.

Som vanligt är det sig själv man ser när man tittar på Ayckbourns pjäser. Eller i alla fall grannen. Vissa mänskliga beteenden förändras aldrig.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista