Rebecca Rasmussen och Yinjia Gong i rollerna som kärleksparet Mimì och Rodolfo i La Bohème på NorrlandsOperan. Foto: Mats Bäcker

"La Boheme" av Puccini på Norrlandsoperan

La Boheme av Puccini på Norrlandsoperan
3:14 min

En operadebuterande regissör som har en bakgrund som gitarrist i ett hardcoreband, Refused – det ska det handla om nu. Det gäller Kristofer Steen som igår kväll visade upp sin regi på Norrlandsoperan i Umeå – det gäller den mycket välkända operan om kärlek mellan två unga – kanske just den operan som personifierar ung tragisk kärlek: Puccinis La Boheme. Igår kväll var det premiär.

Det är en otroligt säker operaregidebut!

Yinjia Gong och Rebecca Rasmussen gör Rodolfo och Mimi. Två unga sångare, ännu lite opolerade, men på väg mot det riktigt fantastiska.

Hela produktionen är gjord i en kabaréstil med spotlights, rum som bara är byggda av ljuskäglor. Starka kontraster på en stor och ofta ödslig scen, där kläderna är en aning för fina, för ljuvligt vackra. Linus Fellbom har gjort scenografi och ljus och Behnaz Aram kläderna. Theresia Frisk står för ytterst pregnanta masker.

Det blir som en lektion i att livet kan vara större än livet. Uttrycket är snäppet överdrivet samtidigt som personregin stannar precis före löjlighetens gräns.

Men just det här avskalade, kabaréaktiga som ofta riktar sig direkt mot publiken - ja, det hade fått ännu större effekt om de hade sjungit på svenska, i stället för italienska med textmaskin.

Dirigenten Rumon Gamba har arbetat mycket för att få fram en stor dynamik i orkestern - och det betyder faktiskt att jag i vissa fall tycker mig höra helt ny musik - och inte allt på samma smetiga volym. Men det är också i detaljrikedomen som den unga ensemblen ibland går vilse, inte alltid den exakta ton- och taktsäkerheten.

Men det är en föreställning fylld av lättälskade lekfullheter, det är avväpnande och ogarderat. Här regnar det plötsligt plommonstop från himlen och farbröder far till skyn. Just det - en kort hyllning till konstnären Rene Magritte. Här försöker bohemerna tina en jättestor djupfryst fisk för att få mat. Här strålar stjärneljus från Mimis och Rodolfos händer när de tar i varandra. Allt det utan att Kristofer Steen för en sekund förlorar själva berättelsen.

Föreställningen visas i Umeå, men ska senare på våren gå ut på turne till Boden, Skellefteå, Härnösand, Östersund och Sundsvall. Till hösten ska den turnéra i Sverige i Riksteaterns regi.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".