Våroffer/Body remix på Göteborgsoperan. Foto: Bernd Uhlig.
Våroffer 100 år

"Koreografin kom genom en hallucination"

Hallucination väckte Våroffer
2:01 min

Igor Stravinskys Våroffer fyller 100 år i år. På Göteborgsoperan sätts den upp med koreografi av den prisbelönta koreogrfaen Marie Chouinard som fick en bild av uppsättningen genom en hallucination.

--Det var efter en fasta som jag började hallucinera och hörde Stravinskys musik. Det var nästan som en röst som sa: du måste koreografera den här, säger koreografen Marie Chouinard när vi träffas på GöteborgsOperan.

I henns koreografi av Våroffer som handlar om en ung flicka som blir offrad till naturen rör sig dansarna, som ser ut som om de är nakna, ömsom smidigt och mjukt, ömsom stelt och ryckigt till Stravinskys musik, musik som var revolutionerande när den hade premiär 1913.

Både dansen och musiken upplevdes då som så annorlunda och provokativ att den vid premiären orsakade kalabalik i konsertlokalen och man fick ringa polisen.

Men vad betyder Våroffer idag, 100 år efter premiären i Paris?

--Den betyder ingenting, säger Marie Chouinard. Jag tänker inte i de termerna. Det handlar inte om det utan att uppleva musiken och dansen, säger hon.

Ïrma Norrman

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".