Sanne Salomensen i "Hair". Foto: Per Morten Abrahamsen, Østre Gasværk Teater

"Hair" på Östra Gasvaerksteatern, Köpenhamn

David Richter recenserar "Hair"
2:47 min

För några år sedan var det Stockholms stadsteater som skakade liv i den gamla Hippie-musikalen Hair. Nu är det danskarnas tur. Östra Gasvaerks-teatern i Köpenhamn sätter upp musikalen. Och i den, i övrigt, unga ensemblen hittar vi också en Hair-veteran i form av Sanne Salomonsen.

Hair har några av musikalvärldens bästa låtar, men nästan ingen story alls. Istället handlar det om att fånga tidsandan - flower power, fri sex och droger och protest mot Vietnamkriget - och det har man försökt i varje ny iscensättning med skiftande framgång ända sedan urpremiären 1967.

På andra sidan sundet tar man hjälp av Sanne Salomonsen, Danmarks rockmama som hon kallas i grannlandet, och som var med i Hair redan 1971 i Köpenhamn, då var hon bara 15. I en specialskriven roll, gör hon nu den gamla hippien som minns tillbaka. Hon gör några mindre sånginsatser, bland annat en duett på Easy to be hard, en av föreställningens bättre nummer ihop med sitt yngre alter ego. Annars sitter hon mest ovanpå en nerklottrad folkabuss och blickar ut över ensemblenumren. Det är synd. Det hade behövts mer av Sannes äkthet i föreställningen.

I övrigt består ensemblen av ungdomar som är hälften så gamla, och mest ser ut som välartade musikalproffs med peruker. Musikaliskt låter det bra, speciellt på den kvinnliga sidan. Men det finns överhuvudtaget inget farligt eller ens oberäkneligt över dem. Att det skulle vara samma ungar som upprörde usa, med sin revolt och sina droger - nä, den lätte går jag inte på.

På pluskontot finns å andra sidan en intensivt brinnande energi som får varje nummer att framstå som mindre urladdningar. Det här är ett gäng som älskar att underhålla. Allra bäst i Black boys som växer till ett veritabelt akrobatnummer. Wow.

Kenneth Kreutzmann som regisserat är överhuvudtaget bra på att skapa sceniska bilder. Föreställningen passar honom i den avseendet, Hair är väldigt tablåartad till sin karaktär. Men det är mer show och mindre engagerande tidsskildring.

Hippie-rörelsen och den rebelliskhet som följde var stark i Danmark. Bara några år senare skapades Christiania.

Konstigt att minnet är så oförargligt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".