Göran Thorell i "Kris" på teatern Moment. Foto: moment

"Kris" på teater Moment

Maria Edström recenserar "Kris" på teater Moment
2:48 min

Kris" heter kort och gott teater moments nya pjäs som Andreas Boonstras såväl har skrivit som regisserat och som handlar om krisen i alla dess aspekter. Det hela utspelas på Ekerö i Mälardalen precis som pjäsen "Ön" som han och trubaduren Stefan Sundström skrev för några år sen och som med politiska förtecken handlade om Boonstras uppväxt på ön. Maria Edström har varit på Moment i Stockholmsförorten Gubbängen.

I "Kris" är vi åter på Ekerö, denna idylliska ö där få sett en invandrare men där många är emot dem. Där bor Jonny Dunder, ett slags hybrid mellan Boonstra och Sundström granne med Pappa i Göran Thorells handfasta gestalt, hantverkare och svensk man satt på undantag eller i fritt fall, vilket man vill och vars fru ska iväg på ett event med sin chef direktör Svanhagen. Och Pappa har en ensam kväll framför TV:n och där hela världen passerar revy; "är det ingen normal människa på TV ikväll?"

Det handlar om jobbcoaching, om Breivik, om kvinnor från Somalia som blir stenade av ungdomsgäng, om lata greker och om vart alla pengar tog vägen och mycket mer, man spelar och sjunger och Boonstra, Josefin Ankarberg och Linda Källgren sjunger och agerar och det är som om Boonstra har velat göra en Ulf Lundell - ta ett stort grepp på hela skiten och liksom säja det som inte får säjas, fast från vänster.

Och jag kan sympatisera med hans ansats, det finns ett uppdämt behov av att debattera samtiden på ett mer ja man kanske skulle kunna kalla det kapitalkritiskt vis och som framför allt de fria teatergrupperna tagit på sin agenda. Allt det som inte media och politiken längre tar i, det som bara blir som Boonstra skriver i programmet "sakfrågor, smågrejor" istället för en ideologisk en debatt.

Men "Kris" gapar över mycket, så mycket att det teatrala, gestaltningen tagit stryk. Här finns bara glimtvis den här oefterhärmliga och "momentiga" humorn som i förra årets "Nya Spöksonaten" eller förrförras "Trevlig kultur" som också var två mycket politiska föreställningar.

Det inte förrän Anders Bergs Peter kommer hem till Pappa och vill att han ska skriva på en lista mot en flyktingförläggning som det bränner till och föreställningen liksom tar kropp och gestalt i de båda männens drickande och orerande med Simon Steenslands kusligt dissonanta toner som en bultande undertext. Moment har ju tidigare med bravur gestaltat det fascistiska förhållningssättet i George Taboris "Mein Kampf" om hur Hitler blev Hitler och i Joakim Stenshälls "Orkestern" om musikanter som hjälper polisen att döda judar i Ukraina 1942.

Men även om "Kris" är en ja, debatterande kabaré som kanske rent konstnärligt inte når ända fram, så sammanfaller dess ärende med en lång rad andra fria gruppers föreställningar, där man formulerar en brist på tillit till systemet, mittfåran, samhällskontraktet om man så vill. Något som måhända borde oroa mer och öka viljan att på allvar debattera ideologi.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".