Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

"Free Angela and all political prisoners"

"Free Angela and all political prisoners"
2:06 min
"Free Angela and all political prisoners" av Shola Lynch

"Free Angela and all political prisoners" av Shola Lynch är filmen om Angela Davis, en av de som gett ansikte åt de svartas kamp för lika rättigheter i USA på 60- och 70-talet.

Om man i USA i slutet av 60-talet var svart panter, kvinna, kommunist och feminist så var man inte direkt ansedd en vän till den amerikanska samhällskroppen.

Om man dessutom, som Angela Davis, var smartare än alla andra, utbildad vid Frankfurtskolan och intellektuellt sammanflätad med Herbert Markuse och nyss hemkommen till en professur vid University of California - hon tackade nej till Princeton - var man i maktens ögon, i detta fall guvernör Reagans och President Nixons, en samhällsfiende. Och som sådan var man inte säker. FBI:s pantertaktik var skjut först och fråga sedan.

Angela Davis skaffade därför vapen i självförsvar, berättar hon i filmen. Och det är en av de stora behållningarna, att Angela Davis, nu närmare 70 år, själv för första gången utförligt berättar om sina tankar och beslut efter det som hände: Om hur hennes vapen dök upp på en mordplats där gärningsmannen var bekant till henne och att hon också blev åtalad mord. Hur hon på grund av sin hudfärg, sitt kön och sina åsikter inte ser en rättvis rättegång framför sig och går under jord.

Det är inte bara Davis som är bra. Alla de talande huvuden regissören Shola Lynch samlat för att återge historien, som är ett fint idolporträtt av Davis tillför något. Som till exempel den gamla snuten som berättar om FBI:s jakt efter Davis på ett sätt som gör jakten precis så spännande som en biljakt aldrig är.

De dramatiska iscensättningarna av Angela Davis i fängelse hade man dock kunnat vara utan. Särskilt som filmens imponerar så i sin användning av arkvimaterialet. I synnerhet iscensättningen av den blodiga brottsplatsen där vild musik till de svartvita bilderna skapar en verkligt obehaglig närhetskänsla.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".