"Hur mycket DN kan dra ner på journalistiken?"

Åke Pettersson kommenterar DN:s sparpaket
2:25 min

Kulturnytts mediekommentator Åke Pettersson tror att kampanjen för att reklamskatten försvinner intensifieras nu när DN drar ner.

Beskedet var kanske inte helt oväntat - framför allt rikstidningarnas annonsintäkter fortsätter att minska. Och ska Dagens Nyheter nu skära ner ännu en gång, då gör man det klart innan den nye chefredaktören Peter Wolodarski tillträder. Wolodarski kommer då till ett rent bord och behöver inte börja med så tråkiga detaljer.

Precis samma sak hände för övrigt innan nu avgående publishern Gunilla Herlitz började på DN. Sen har hon bantat personalen ytterligare, halva DN:s kulturredaktion försvann ju.

Men DN ångrar kanske idag reklamkampanjen där tidningen för inte så länge sen raljerade över konkurrenten Svenska Dagbladets senaste sparpaket i höstas.

Frågan är nu hur mycket DN kan dra ner på journalistiken och ändå behålla dom flesta läsarna.

Nyheten om Dn:s nya sparpaket i går eftermiddag kom mitt under den pågående mediemässan MEG här i Göteborg, där många medier finns representerade- dock inte Dagens Nyheter.

Ett av dom mest välbesökta seminarierna igår hade den träffande rubriken: Medieindustrins kommersiella ekosystem kollapsar - nu bygger vi nytt. Det arrangerades av TU, tidningsutgivarna och sveriges annonsörer. Det är mellan dom storheterna det gnisslar - papperstidningar mister annonser, och annonsintäkterna som hamnar på deras webbsidor kompenserar inte alls tappet.

Undantaget är Aftonbladet. Och ett antal lokaltidningar klarar sig också hyfsat.

Men några direkta svar på hur medieindustrins kollaps undviks, fick vi inte. Mest orolig var kanske GP/Stampens ordförande, tidigare Tu-ordföranden Tomas Brunegård.  

Han försökte också ta upp att sökmotorjätten, amerikanska Google inte betalar skatt i Sverige. Underförstått att Google samtidigt drar in mycket av dom pengar som den reklamfinansierade svenska medieidnustrin tidigare tagit hand om. Dagstidningar som dessutom fortfarande tvingas betala reklamskatt.

Något svar från Googles representant fick Brunegård inte.

Men det är så att just den frågan är väldigt omdiskuterad - till exempel i Storbritannien - där premiärminister Cameron sagt att han tänker ta upp problemet med att nätjättar som Google skatteplanerar och lägger sina vinster i olika skatteparadis. Cameron tänker ta upp saken vid det kommande G8-mötet.

Här i Sverige kan man misstänka att kampanjen för att reklamskatten försvinner intensifieras. Alla partier har länge varit överens om att skrota skatten, men inget händer. Frågan är om det inte nödvändigt nu för att kvalitetsjournalistiken ska överleva utanför public service radion och tv-n.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".