Digitala dubbelgångare berättar om Förintelsen

Det finns skäl att påminna om historien när judiska barn gömmer davidsstjärnan innanför tröjan, någon ritar hakkors på dörren till synagogan och judar i Sveriges marscherar mot antisemitism.

Överlevarna från Förintelsen blir allt färre och allt äldre, men i USA pågår ett projekt för att skapa digitala dubbelgångare som kan berätta vad som hände dem under andra världskriget.

Stephen Smith sitter med sin laptop på ett hotell i Washington och visar mig på bildskärmen. Pinchus Gutter, sitter i en länstol och ler vänligt.

Det är inte den riktige mannen, utan hans digitala dubbelgångare, ett hologram.

Han är polack, snart 80 år, bor i Toronto och överlevde förintelsen som den ende i sin familj. Han är den förste att delta i det unika tekniska projektet.

Skiljsmässan från tvillingsystern i koncentrationslägret när de var tolv år har präglat Pinchus Gutters liv, berättar Stephen Smith:

" Han separerades från sin tvillingsyster i koncentrationslägret Majdanek. Allt han såg var hennes gyllene flätor när hon försvann runt hörnet och så snart han insåg vad som hade hänt förstod han också att han inte fick visa några känslor, för då skulle även han.../skickas till gaskammaren/ så han dödade sin själ, faktiskt.".

När han skildes från sin syster, dödade han sin själ, säger Stephen Smith.

Överlevaren berättar om sitt liv för att ingen ska kunna säga att det som hände, aldrig hänt. Det finns mängder av skriftlig dokumentation, men det unika med Stephen Smiths projekt, vid University of Southern California, är att försöka skapa hologram av överlevare, så att de ska kännas verkliga och berätta även efter sin död.

Föreställ dig att vi just har varit på en utställning om Förintelsen i ett museum, säger Stephen Smith, det är tjugo år fram i tiden, det finns inga överlevare kvar, vi går in i ett bibliotek, där sitter Pinchus Gutter:

" Hej Pinchus, varför berättar du din historia? Jag berättar min historia för att göra mänskligheten bättre"

- Jag vill förbättra mänskligheten, säger Pinchus Gutter som förklaring till varför han vill berätta sin historia, som hörs här i små högtalare i en liten laptop.

Arbetet med hologrammet innebär långa sittningar med inspelning av svar och fotografering från 50-talet kameror.

"Normal 3D fotas med två kameror. Det här är femtio kameror runt honom, det betyder att du kommer att kunna gå runt honom, som om han fanns i rummet"

Arbetet att hämta tillbaka minnena har varit plågsamt och tagit tid, säger Stephen Smith och minnen som Gutter inte visste att han hade kom tillbaka, som vaggsången hans mamma sjöng för honom när han var pojke.

Inger Arenander, Washington

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".