Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Henri Cartier-Bresson på Fotografiska

Publicerat tisdag 12 mars 2013 kl 07.46
Katarina Wikars recenserar Henri Cartier-Bresson
2:18 min
Visitors at village on the Lake Sevan. Armenia,Soviet Union. 1972. Foto: Henri Cartier-Bresson/MagnumPhotos

På Fotografiska i Stockholm kan man nu se en stor retrospektiv utställning, mer än 250 bilder av den franske fotografen Henri Cartier-Bresson.

Från 1930-talet och framåt, Indien under självständighetskampen, Spanien under inbördeskriget, Sovjet, USA, Kina. Han var en av grundarna till bildbyrån Magnum, fotojournalistikens vagga, alltid på plats där det hände. Katarina Wikars har besökt utställningen ”The man, the image& the world”.

Han fäste sig vid det där strax intill, inte kungen, utan människorna som tittade på kungen, den karakteristiska svarta kanten runt bilden betydde förbud att beskära, komponera i ögonblicket.

Det avgörande.

Den här utställningen är på turné, han var själv med och valde de bilder som skulle vara med, kanske gjorde han världen för vacker, jag vet inte, han var en hyperestet, som under en mikrosekund fick allt att falla på plats. Skuggorna, människorna, rörelsen, stillheten, bara vara där då det händer. Och samtidigt hans förhållningssätt till världen, medkänsla och geometri.

Henri Cartier-Bresson kunde inte sitta stilla, sägs det, för nervös för mörkrummet. Ville inte ha pappas fabrik, bara resa.  Jag försöker tänka mig honom där på gatan, hur han kom så nära, det är som om de inte märker att han är där, att de fastnar i hans kamera. Han måste ha varit väldigt diskret, tänker jag, det finns en historia om hur han bar sig åt när han tog porträtt av kända människor, när han var hemma hos målaren Matisse. Satt i ett hörn, rörde sig inte, de talade inte med varandra, det var som om vi inte existerade, skriver han.

Och kanske är det därför som dom allra bästa av hans porträtt fångar den där inre människan, den man är för sig själv. Ett par oskyddade ögon i ett annars ganska sönderfotograferat ansikte.

Citat på väggen på Fotografiska, jag är ingen ekonom, skrev han, ingen monumentfotograf, ännu mindre journalist, jag försöker bara vara uppmärksam på livet. Och nu hänger dom där, 250 bilder, sammanhangen är sedan länge borta, men varje bild står för sig själv. Ingenting är till salu mer.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".