Poul Gernes och Cosima con Bonin möts på Artipelag. Foto: Jean-Baptiste Beranger

Artipelag: Poul Gernes/Sidekick/Cosima von Bonin

Artipelag visar Poul Gernes/Sidekick/Cosima von Bonin
2:16 min

Den danske konstnären Poul Gernes är mest känd för sina offentliga utsmyckningar i Danmark. Men år 2001 plockade den tyska konstnären Cosima von Bonin upp hans verk och utgick från dem i en utställning på Kunstverein i Hamburg. Sedan dess har Gernes fått en revival på konsthallar och museer. För två år sedan visades en stor retrospektiv med Poul Gernes verk på Malmö och Lunds konsthallar. På Artipelag öppnade i helgen utställningen Poul Gernes / Sidekick / Cosima von Bonin.

Hon såg Hans verk - och inspirerades. Så lyder historien om hur de två konstnärerna Poul Gernes och Cosima von Bonin hänger ihop, i Artipelags berättelse.

Han, Poul Gernes, som med sina undersökningar av geometriska grundformer och färgspektra på 1960-talet ville demokratisera konsten och hellre skapa utsmyckningar för sjukhus än utställningar i fina konstsalar. Hellre verka i en gemenskap än vara det ensamma geniet.

Nu har han hamnat i finrummet ändå.

Ja, Poul Gernes verk börjar redan utanför konsthallen, på den strama entréväggen - sedan fortsätter de in i det bortersta rummet.

Det är färgglatt, det är cirklar och ränder, flaggor och boxar. Och det passar bra i Artipelags vita luftiga rum - och för publikmålgruppen Familj på utflykt.

Man vill röra vid verken, särskilt skulpturerna, kuddpelaren är förtjusande och mönstren med blommor och blad tilldragande.

Men bitvis blir det lite tungt, färgerna är så spräckliga och många - jag blir stressad.

Då är det väldigt skönt med Cosima von Bonins verk, hon är friare i berättandet, det finns luft mellan skulpturernas olika element och hennes verk är fulla av infall.

Majoriteten av dem som ställs ut här är vita tygskulpturer - som innehåller underfundig kritik både mot konstens hierarkier och popkulturens slentrianmässighet - och det strama i det vita och det mjuka i formerna samspelar effektivt med Gernes hårda färgpaletter som hänger på väggarna.

Men Cosima von Bonins verk ges här en begränsad betydelse.

De blir kommentarer till Poul Gernes verk, avhängiga hans. De vita skulpturerna framstår bland alla Gernes färger - enbart som kontraster och kommentarer, inte verk i sin egen rätt.

Att Cosima von Bonins verk utgör 14 och Poul Gernes 82 ger kanske en bild av den här obalansen.

Och det gör att von Bonin blir sidekicken.

Hur mycket demokrati och jämlikhet än ska stå i centrum.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".