"Vad är en suck?" av Anders Olsson

"Anders Olsson är i sitt rätta element den här gången"
3:44 min

Anders Olssons nya bok "Vad är en suck?" handlar om poeten Erik Johan Stagnelius. Vad är då egentligen en suck? Jörgen Gassilewski har läst boken och tagit reda på svaret.

Vad är en suck? Innan jag läste Anders Olssons nya bok som bär just detta namn, måste jag erkänna att jag hade en ganska begränsad uppfattning om vad en suck är. Jag fick liksom pröva mig fram tills jag insåg att det inte alltid är en utandning som betyder ungefär samma sak. Kroppen håller på med sitt och när det ska benas upp och bli till språk har man oftast ingen aning.

Men det har Anders Olsson. Hans essävolym handlar om Erik Johan Stagnelius, en av våra största och mest levande romantiska poeter, död endast 29 år gammal 1823. Hans författarskap genomsyras av suckar - liksom hela den romantiska diktningen. Det är något av ett genidrag av Olsson att fokusera på denna "själens omedelbara interjektion", detta "språk före språket" som kan "förmedla jagets innersta och mest oartikulerade känslor".

Tvenne lagar styra mänskolivet.

Tvenne krafter välva allt, som födes

Under månens vanskeliga skiva.

Hör, o mänska! Makten att begära

Är den första. Tvånget att försaka

Är den andra. Skilda åt i himlen,

En och samma äro dessa lagar

I de land där Achamot befaller,

Och som evig dubbelhet och enhet

Fram i suckarnes mystär de träda.

Mellan livets sorgesuck och dödens

Mänskohjärtat vacklar här på jorden,

Och vart enda andedrag förkunnar

Dess bestämmelse i sinnevärlden.

...det blev lite långt, men det känns hädiskt att skära i denna underbara andra strof av dikten "Suckarnes Mystär". Anders Olsson slår upp ett väldigt tolkningsspektrum med den här klassikern som centrum och kommer fram till att sucken hos Stagnelius förvandlas till "ett ontologiskt tillstånd som präglar allt liv under månen", att den i botten är ett uttryck för en maktlöshet som genom att förkroppsligas i skriften, språngartat förvandlas till makt, passion och en momentan kontakt med verklighetens grund. Apropå verklighetens grund nämner Stagnelius aldrig filosofen Friedrich von Schellings namn, men Olssons forskarinsats den här gången består i att söka leda i bevis den betydelse dennes sena verk Über das Wesen der menschlichen Freiheit från 1809 -med dess ifrågasättande av förnuftets överhöghet - haft för poetens alldeles egna inträde i romantiken några år senare.

Anders Olsson fick en del skäll för sin förra essäbok Ordens asyl. Det sades att han brydde sig mer om den moderna kanon och Paris caféer än verklig exil och flyktingströmmar. Och visst kunde man önska att han ibland påpekade att det inte rör sig om någon fysisk suck utan att det faktiskt står "suckar" och "suckarne" i dikten och att närläsningen inte alltid resulterade i betydelsen bakom, utan att det också kan räcka att dröja kvar vid vad som faktiskt står på sidan - men den här gången är Olsson i sitt rätta element och argumenten sitter som en smäck - eller suck!

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".