Tolkningen av den nya skollagen slår mot kulturskolan

Kulturskolor portas från skolan
2:59 min

Kommunernas kulturskolor har beskrivits som basen för det svenska musikundret och en framgångsfaktor har varit att man nått många barn genom att man samarbetat tätt med grundskolan.

Men sen den nya skollagen kom för något år sedan portas allt fler kulturskolor från skolans värld och elever tvingas sluta.

Sjöbo kommun är den senaste i raden av kommuner som nu stänger skolans dörr för kulturskolan.

– Musiken för mig betyder allt, säger Oskar Petterson. Han går i åttan på Storkskolan, den ligger i Blentarp 1,5 mil utanför i Sjöbo. Han gillar musik framförallt för att han får spela med andra.

På samma skola går Matilda Lantz i femman, idag får hon ta ledigt från matten för att sjunger i kör med sin kompis, men hon är orolig för hur det blir i höst.

– Min kompis som går på kören också, hon kommer få sluta på kören, bara för att man kommer få köra ända in till Sjöbo.

I morgon väntas familjenämnden i Sjöbo kommun besluta att elever inte längre får ledigt från lektioner för undervisning i kulturskolan.

Och runt om i Sverige fattas nu liknande beslut. Många kommuner hänvisar till att den nya skollagen sätter stopp. Men lagen från 2011 tolkas helt olika och hade Oskar och Matilda bott i grannkommunen Hörby hade de fått fortsätta som vanligt, så också i Bollnäs där den folkpartistiske kulturpolitikern Ingrid Hammarberg undrar vad som egentligen är på gång:

– Ja det råder väldigt olika tolkningar och det som har fött den här oron det är en hörsägen, en skröna.  Det finns som vi ser det inte stöd i lagen för det, utan det här är något annat påhitt, säger Hammarberg.

Tanken med skollagen var att eleverna skulle få en mer likvärdig skola och rätt till lika mycket undervisningstid. Därför lyftes också reglerna för ledighet in i lagtexten, men trots att inga formuleringar ändrades finns det idag en utbredd uppfattning om att lagen skärpts.

Kulturnytt har kartlagt hur skollagen tolkas och vi har varit i kontakt med 180 kultur och musikskolor. Vår undersökning visar att elever har helt olika förutsättningar beroende på var de bor.

I en tredjedel av de 180 kulturskolorna bedriver man inte undervisning på skoltid.

I Falköping till exempel finns inte längre kulturskolan ute på skolorna i kommunen. Där är Helen Olausson kulturskolechef:

– Och det har ju resulterat i att en del får sluta på grund av att de inte kunde komma in till Falköping och en del har slutat för att det inte är på dagtid och föräldrar inte har möjlighet att skjutsa.

Lagen kom 2011 men var det meningen att kulturskolan och grundskolan ännu tydligare skulle skiljas åt ?

Vi har sökt Utbildningsminister Jan Björklund under en tid, men det är till sist statssekreterare Bertil Östberg som till sist besvarar Kulturnytts frågor. Han säger att avsikten med den nya skollagen inte varit att skärpa reglerna kring elevers ledighet:

– Nej vi säger tydligt i förarbetena att någon ändring avseende kortare ledighet är inte avsedd i och med 2011 års skollag, säger Bertil Östberg.

Andreas Lindahl
Malin Thelin
Erica Hedin

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".