Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Otydliga regler leder till mindre kultur i skolan

Svårare för många barn att delta i kulturskolan
2:17 min

Efter Kulturnytts granskning riktas nu kritik mot regeringen och skolverket för att otydliga regler riskerar att leda till mindre kultur i skolan. Sedan den nya skollagen kom 2011 har många kommuner uppfattat att kulturskolan inte längre kan få bedriva undervisning ute på grundskolorna. Barn får därmed helt olika förutsättnigar att sjunga och spela beroende på hur kommunen tolkar lagen.

– Vi måste ändra lagen eller åtminstone se till att den tolkas på ett annat sätt, säger vänsterpartiets Lars Ohly som är kritisk.

Sedan den nya skollagen trädde i kraft i juni 2011 har många kommuner uppfattat det som att lagen ändrats och kraven för ledighet skärpts. Men det har den inte säger statssekreterare Bertil Östberg på utbildningsdepartementet till Kulturnytt:

– Nej vi säger tydligt i förarbetena att någon ändring avseende kortare ledighet är inte avsedd, säger Östberg.

Var gör man rätt någonstans, gör man rätt när man förbjuder kommunala musikskolan att undervisa under grundskoletid eller gör man rätt där man låter dem fortsätta som man alltid har gjort ?

- Ja det är en omöjlig fråga att svara på, det ser säkert väldigt olika ut i olika kommuner, säger Bertil Östberg.

Kulturdepartementet kan alltså inte svara på frågan vem som tolkar lagen rätt, och skolverket öppnar också för olika tolkningar. Det gör att kommunerna lämnas i en osäker situation och barn runt om i Sverige får helt olika förutsättningar.

I grunden handlar det om hur reglerna för ledighet i grundskolan ska tolkas. Att delta i musikundervisning i kulturskolans regi räknas nämligen som ledighet i lagens mening. Och det finns inget skrivet om kulturskolornas verksamhet i skollagen.

Kulturnytt har varit i kontakt med 180 kultur- och musikskolor runt om i landet. Vår granskning visar att i en tredjedel av kommunerna gör man tolkningen att kulturskolan och grundskolan helt bör skiljas åt.

Men separationen gynnar inte eleverna menar fortfarande en majoritet av kommunerna som låter kulturskolan vara kvar. Susanne Froms är rektor för en F-9 skola i Bollnäs och hon kommer att fortsätta ge sina elever ledigt för att spela och sjunga.

– Man kan ju ta parallellen med dom som håller på med någon sport eller så, så brukar det generellt vara dom barnen som lyckas bättre i skolan för de lägger upp en strategi hur man läser läxor, säger Susanne Froms.

Det är idag upp till varje enskild rektor att fatta beslut om en elevs ledighet. Men trots att varje elev har laglig rätt till en individuell prövning fattar nu många kommuner generella beslut om att porta kulturskolan.

Och efter kulturnytts granskning kommer nu kritik. Regeringen och skolverket lämnar kommunerna i en otydlig situation, säger vänsterpartiets kulturtalesman Lars Ohly.

– Därför att det innebär att man i princip säger att det OK att vägra den här typen av ledighet för kommunal kulturskola och det tror jag är en indikation på att vi måste ändra lagen eller åtminstone se till att den tolkas på ett annat sätt.

– Den här undersökningen visar på ett problem där vi riskerar att få mindre kultur för barn och ungdomar än tidigare, säger Lars Ohly.

Andreas Lindahl, Erica Hedin

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".