Sven-David Sandström på Berwaldhallen igen Foto: Berit Nygren/SR

Sven-David Sandström avrundar med rekviem

"Jag vill göra något annat"
2:37 min

Han har skrivit musik för hela kyrkoåret, mässor och oratorium under en stor del av sitt yrkesverksamma liv. Nu avrundar en av våra internationellt mest kända tonsättare Sven-David Sandström sitt sakrala komponerande med ett rekviem.

Det uruppförs på Berwaldhallen i Stockholm denna fredag den 22 mars -13, och inslaget börjar med ett smakprov på hur rekviemet lät på en repetition med Sveriges Radios symfoniorkester och kör tidigare i veckan.

Det var också med ett rekviem på Berwaldhallen som Sven-David Sandström fick sitt publika genombrott för 30 år sedan, under uppseendeväckande former. Han hade tonsatt en mycket utmanande text av poeten Tobias Berggren, i rekviemet "De ur alla minnen fallna". Texten handlade om människans grymhet och innehöll bland annat grova sexuella skildringar. Det blev för mycket för en del; en solist tackade nej, körmedlemmar övervägde att ta ledigt och en föräldraförening stoppade sina barn från att medverka, men dödsmässan drog publik. Tidningarna skrev. "Succé för porrmässa!" minns en av dem som var där att det stod på en kvällstidnings löp.

Då som nu öppnade Sven-David orden med sin musik, men orden utvecklade också hans eget tonspråk, till att bli skönare, säger han.

- Det var liksom en start för det här folk kallar romantiska sättet att skriva som jag har idag, säger Sandström.

Hans nya rekviem är skrivet på katolska mässans traditionella texter och har samma satsindelning som en av de mest spelade dödsmässorna i våra dagar, det av Verdi. Sandström har nämligen satt i system att skriva i samma kompositionsformer som äldre mästare. Han har till exempel komponerat ett juloratorium och verket "High Mass" med Bachs h-moll-mässa som förlaga:

- Jag tycker att det är spännande att bli jämförd, säger han och fortsätter:

- Vi sitter med samma text framför oss på bordet och försöker göra något. Hur gör man idag, hur gjorde han och så vidare. Jag ger nycklar till publiken som ofta har hört de här gamla styckena med samma text, och så hör de ny musik ...

Men nu verkar alltså Sven-David Sandström vara klar med det sakrala komponerandet.

- Jag kanske har gjort färdigt det nu. Jag vill göra något annat, och jag har gjort så mycket så att de kan hålla på och sjunga det i hundra år om de vill. Det räcker det till.

Uruppförandet tillägnas den nyligen avlidne körnestorn Eric Ericson, och med sitt nya rekviem vill Sven-David Sandström ge ro, berättar han.

- Det handlar om det levande ljuset till exempel - lux aeterna - vilket är ganska underbart att tänka på. Det finns ett flödande ljus någonstans som är oförstörbart, säger Sven-David Sandström.

Berit Nygren
berit.nygren@sverigesradio.se

Uruppförandet direktsänds i Sveriges Radio . Verket dirigeras av Gustaf Sjökvist som har spelat en mycket viktig roll i Sandströms skapande av sakral musik.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".