Bahar Pars i "Hedda Gabler" på Uppsala stadsteater. Foto: Linus Meyer

"Hedda Gabler" på Uppsala stadsteater

Denna Ibsen-vår har nu turen kommit till "Hedda Gabler" som Henrik Ibsen skrev 1890, efter succén med "Ett dockhem". "Hedda Gabler" fick ett kyligare mottagande till en början men kom att bli en av Ibsens mest spelade pjäser. Nu har Uppsala stadsteater låtit regissören Farnaz Arbabi sätta upp stycket, nyöversatt och bearbetat tillsammans med Kristian Hallberg. Maria Edström var på premiären.

Scenrummet, signerat Jenny Kronberg är öppet, gult, kulissartat och faster Julle går med rollern och målar det sista när det nygifta paret Tesman kommer hem från sin brölloppsresa - tänk att den tråkige Jörgen Tesman var den som knep den spännande Hedda Gabler till slut!

Direkt sitter situationen och relationerna, Anna Carlson är som alltid kongenial med sin roll, här en faster med hatt och rätt att lägga sig i allt, Mathias Olsson har aldrig varit bättre som den tråkige, rörande och mycket aningslöse Tesman och så Bahar Pars Hedda Gabler liksom placerad här i denna främmande familj, utanför och fylld av vrede och obändigt sugen på nåt annat än att shoppa. Pars spelar skickligt fram detta elaka sug, ett sug efter nåt storslaget, nåt som djupast sett handlar om makt.

Men Hedda är maktlös för det är ”a man`s world” som Farnaz Arbabi låter framkalla i de gula kulisserna. Här skriver man på en avhandling om Bob Dylan och styckets män pendlar flinande mellan bonding och rivalitet som i alla patriarkat. Ett patriarkat i ett slags tidlös modernitet, Johanna Mårtenssons kostym blandar skickligt små antydningar från de senaste decennierna, Louise Rymes Thea Elvsted i hippieklänning och runda glasögon, den självförbrännande Ejlert Lövborg i Francisco Sobrados övertygande gestalt ser ut som ett radikalt skin från Thatcher-eran och Göran Gillingers advokat Brack i snygg glidar-kostym, är ”vännen” inget äktenskap överlever. En evig och tidlös cirkel av kvinnoförtryck alltså, som Hedda förgäves försöker skjuta sig ur med sina ärvda pistoler.

Ensemblen vistas med auktoritet i den här uppdaterade problemformuleringen och Arbabi visar än en gång prov sin förmåga att vara så angelägen och att så rätt kunna tolka en klassiker. Kan Ibsen säja nåt relevant om kvinnans plats i samhället nuförtiden, kan man undra – ja här på Uppsala stadsteater kan han det definitivt.

Maria Edström
maria.edström@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".