Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Riksteatern. Foto: Dan Hansson/SvD/SCANPIX

"När resurserna minskar ställs högre krav på ledarskapet"

Scenkonst i depression?
2:57 min

Isolerade olyckliga företeelser eller symptom på en bransch i kris? Färska medarbetarundersökningar på både Stockholms stadsteater och Riksteatern har resulterat i bottenbetyg, och flera rapporter pekar på urusel arbetsmiljö på Malmö Symfoniorkester.

Färska medarbetarundersökningar på både Stockholms stadsteater och Riksteatern har resulterat i bottenbetyg, och flera rapporter pekar på urusel arbetsmiljö på Malmö Symfoniorkester.

- Vi har ju haft en utveckling av urholkade anslag, politiker som vill ha mer kultur för pengarna. Samtidigt vill scenkonstarbetare göra ett bra jobb, och det blir en spänning där emellan, säger Jaan Kolk, som är förbundsdirektör på Teaterförbundet.

Han ser också den ökande frilansarbetsmarknaden som ett arbetsmiljöproblem. För att skapa teater krävs kontinuitet, säger han, men många institutioner går åt ett helt annat håll med många frilansare på korta kontrakt.

När resurserna minskar ställs också högre krav på ledarskapet.

- Många är ju chefer på konstnärliga visioner, och det är ju inget nytt, men när ledarskapet mest går ut på att skära i budget så blir det svårare att vara chef, säger Jaan Kolk.

Stefan Forsberg är vd för Konserthuset i Stockholm och ordförande i branschorganisationen Svensk Scenkonst. Han tycker inte att chefsskap på konstnärliga meriter utgör något problem, men han håller med om att de urholkade anslagen tvingar institutionerna att effektivisera.

- Man tvingas ju att hitta lösningar till huvuduppdraget, att se till att så mycket som möjligt av pengarna omvandlas till scenisk verksamhet.

Det kräver omorganisation och effektivisering, något som alltid är jobbigt säger Stefan Forsberg. Men personalen har alltid hög prioritet, säger han.

- Det finns inte en enda chef som inte tycker att personalen är det viktigaste, men det är oundvikligt att personalen i vissa skeenden ställer sig frågande till utvecklingar, desto viktigare då att man försöker ta hand om det här ännu bättre i framtiden.

Hur kan man göra det då?

- Man måste ju lära av de här processerna man är inne i nu, vad är det som gör att man mår så här dåligt? säger Stefan Forsberg.

Krympande resurser, fler på frilans och chefsproblem. Finns inte någon förklaring hos scenkonstarbetarna själva? Har de kanske haft det för bra förut? Jaan Kolk på Teaterförbundet svarar så här:

– Arbetsvillkoren för de som arbetar inom scenkonsten har alltid varit tuffa, så de största sponsorerna av scenkonsten har alltid varit de yrkesverksamma själva.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".