Agnès Jaouis spelar mot sin make Jean-Pierre Bacri. Foto: Nonstop Entertainment

"Förtrollad av Paris" av Agnès Jaoui

Göran Sommardal recenserar "Förtrollad av Paris"
2:23 min

Agnès Jaoui är inte bara en av Frankrikes mest hyllade filmregissörer, hon spelar ofta med i sina egna filmer. Efter kritikersuccéer som "Det regnar alltid i Provence", "I andras ögon" och "Se mig" kommer nu "Förtrollad av Paris", med svensk biopremiär imorgon. Kulturnytts Göran Sommardal sugs in i en förförisk sagointrig med en ordentlig dos verklighetsbesvär.

Laura är den vackra prinsessan som inte hittar någon prins. Sandro är den stammande prinsen som inte hittar någon prinsessa. Fast de kommer att hitta varann på en bal, men prinsen måste sticka före klockan tolv för att hämta sin mamma från jobbet. Men som tur är tappar han sin sko.

Långt om länge så träffas de igen, och då tappar de, förstås, sansen bägge två. Fast så enkelt kan det ju ändå inte gå.

Först måste Agathe Bonitzers prinsessa Laura bli förförd av den musikkritiker som just har upptäckt Arthur Duponts fantastiska prins-musik. Och dessemellan ska Sandros körskoleägande pappa ge sig på att bota sin sons tillkommandes fasters svårartade bilkörarfobi. Jean-Pierre Bacris pappa har dessutom själv drabbats av en spådom att han ska dö den 14 mars, precis samma dag som hans son ska gifta sig med sin prinsessa. Inte tror han väl på det, men han kan inte heller riktigt släppa tanken på sin förutspådda hädanfärd.

Agnès Jaoui har klämt in en ordentlig dos verklighetsbesvär i denna lätt antydda men ändå förföriskt verkande sagointrig: separation och allergi, barnsligt religiöst svärmeri och plastik-kirurgi, snålhet som bedrar, miljöbrottsdramatik och kyssmotstånd. Och svek och obesvarad kärlek som spiller över på bägge ställena. I sagan och annars.

Och det är precis den här subtila men aldrig röriga förblandnings- och förbländningstekniken som sätter Agnès Jaoui i stånd att berätta om det tunga, rätt otäcka med en mild ironi och som också låter lyckotillstånden omärkligt sippra in bland deltagarna, när vi till slut är framme Vid sagans slut. Där ingen längre är "Förtrollad av Paris", som filmen ju heter på svenska. Där förtrollningen helt enkelt går upp i verklighetens smått sagolika rök.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".