Dyster bild av amerikansk journalistik

"Amerikanska medier klarar inte att gräva på djupet"
2:18 min

Kvaliteten i de amerikanska nyhetsmedierna försämras. Och en tredjedel av de amerikaner som slutar prenumerera eller köpa dagstidningar slutar just för att dom inte längre får den nyhetsservice som dom vant sig vid.

Det här och mycket annat framgår av årets stora undersökning av amerikansk journalistik, State of the News Media, som görs av Pew Reseach Centre i Washington.

Pew Research Centre skriver bland annat att de amerikanska nyhetsmedierna är underbemannade. De klarar inte att gräva på djupet, att avslöja oegentligheter eller ens att ifrågasätta den information de får från olika håll. Det beror framförallt på att antalet journalister har minskat med 30 procent sen 1989 - och är lägre än det var i mitten av 70-talet.

Följden är till exempel att nära hälften av innehållet i lokal tv-stationernas nyhetssändningar nu handlar om väder, trafikinformation och sport. Nyhetsinslagens längd blir kortare och kortare - hälften av dom är på mindre än en halv minut.

Samtidigt har makthavarna, kampanjmakarna, affärmännen och pr-firmorna blivit mycket mer offensiva och dom senare fler till antalet. Att skilja högkvalitativ information från planterade nyheter med en speciell agenda, eller baktanke, har blivit allt svårare, skriver Pew Research Centre.

Pew Research Centre konstaterar också att kabel tv-kanalerna mer sällan använder sig av hela tv-team med journalister på plats när det händer något, istället ökar dom billigare studiointervjuerna.

Och trenden med fler och fler tyckare från höger i Fox News och vänster i MSNBC bara ökar. Något som ställer till problem med tittarsiffrorna för CNN som försöker hålla en mer neutral position.

Finns det inga positiva tecken?

Nja. Pew Reseach Centre konstaterar att en fjärdedel av dom nära 1400 lokaltidningarna i USA har börjat med, eller ska dra igång, så kallade betalväggar. Eller ta betalt på annat sätt för sitt innehåll på nätet. Inspirerade av New York Times som i varje fall får in mer pengar via prenumerationer nu än via annonser med sina 640 000 nät-prenumeranter.

Och nyhetsmedierna kämpar nu för att få del av dom digitala annonsintäkterna - också via mobilerna. Det är bara det att det är dom stora nätjättarna Google och Facebook som redan idag tar hand om tre fjärdelar av intäkterna från dom som läser nyheter i mobilerna.

Åke Pettersson
åke.pettersson@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".