Niels Olsen som Shrek och Alexandre Willaume som Åsnan. Foto: Miklos Szabo

"Shrek" på Forum i Köpenhamn

David Richter recenserar "Shrek" på Forum i Köpenhamn
2:51 min

Om några veckor får musikalen Shrek sverigepremiär på Värmlandsoperan. Men skandinaivenpremiär var det redan i helgen, i Köpenhamn. Där sätter man upp musikalen i storformat i arenan Forum inför 3000 åskådare.

Musikalen bygger på den första shrekfilmen som kom 2001. Den om det gröna träskmonstret som räddar prinsessan Fiona. Scenmanuset har David Lindsey-Abaire gjort och musiken har Jeanine Tesori komponerat.

Shrek är den där typen av musikal som vuxna smiter in på under förevändningen att kidsen nog behöver målsmans sällskap. För den innehåller nästan genant mycket vuxenreferenser. Medan ungarna skrattar åt typerna, så skrattar vi åt stilbrotten, pastischerna. parodierna. Jeanine Tesori har skrivit låtar med hög feelgood-faktor som rör sig genom populärmusikhistorien från jazz till rap. När de på scen dessutom kryddas med flörtar till andra musikaler eller kanske får en Bob Fosse-koreografi - ja då lyfter föreställningen.

Tyvärr händer det lite för sällan i den danska iscensättningen, som inte heller riktigt hittar den oemotståndliga men lite märkliga kombinationen av galghumor och hjärtlighet som så utmärkte den första shrekfilmen. Å andra sidan är det omöjligt att värja sig mot storyns raka och enkla godhets-budskap: om inre skönhet och att bra karaktär inte har ett dugg med utseende att göra.

Med flera tusen på läktaren i Forums jättehall, är det såklart inte tal om subtilt spel. Men Shrek gör sig egentligen rätt bra i jätteformat. Det är stora känslor, stora uttryck och stora effekter, med jättedraken som kräver fyra man att sköta (på War horse-maner) i centrum.

Det är en frikostig show med ett sprudlande humör! Steppande råttor, vitsig dialog och skurken Lord Farquaad - en tvärhand hög - som Martin Brygman spelar på knä hela föreställningen

Huvudpersonen träskmonstret görs av komikern Niels Olsen med vresig godmodighet. Men det är när prinsessan Fiona, i form av Danmarks egen musikalprinsessa Maria Lucia, dyker upp som föreställningen tar fart. Här finns den bästa rösten och det också runt henne man bygger de ballaste ensemblenumren. Hennes och shreks duett om vem som haft värst uppväxt med en rap och prutt-tävling som final blir kanske inte oväntat ungarnas favorit.

Att tilldela shrek en djupare folkbildande betydelse är nog att ta i men kanske är det som så, att underhållning är bästa formen av uppfostran.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".