Streamingtjänster som Spotify lyfter musikförsäljningen i Sverige. Foto: Erik Mårtensson / Scanpix.

Uppåt för musikförsäljningen

Den totala musikförsäljningen i Sverige gick upp med 14 procent förra året - en betydligt större ökning än i resten av världen. Det visar statistik från Grammofonleverantörernas förening och skivbolagens branschorganisation IFPI.

Totalt omsatte musikförsäljningen knappt 950 miljoner kronor i Sverige. Den digitala försäljningen fortsätter att öka, och utgör idag 63 procent av all musikförsäljning i Sverige - en betydligt större andel än i resten av världen.

90 procent av den digitala försäljningen i Sverige kommer från streamingtjänster som Spotify.

Dessutom fortsatte vinylförsäljningen att öka - men står ändå bara för 1,4 procent av all musikförsäljning i Sverige.

Det senaste året har flera stora nya marknader i världen ökat sin försäljning - däribland länder som Mexiko, Indien och Brasilien.

Morris Wikström
morris.wikstrom@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".