Hazuki Kojima, Peder Nilsson och Lidia Wos i "AND". Foto: Johanne Fick.

Ansiktskoreografi och antidans på Skånes dansteater

Ansiktskoreografi och antidans på Skånes dansteater
4:08 min

Koreograferad antidans, skulle man nästan kunna kalla Skånes dansteaters nya uppsättning. Koreograferna Björn Säfsten och franske Phillip Blanchard delar på kvällen med vars ett stycke. Rörelserna är ovanliga och likaså musiken.

7 dansare står på rad och börjar så smått grimasera. Ansiktskoreografi som Björn Sävsten kallar det. En räcker ut tungan , en annan ler, en tredje gapar stort osv. Snart börjar de röra kropparna synkroniserat - tar tre steg tilllsammans mot publiken, backar lika mycket, och så om igen - det går snabbare och snabbare som en pulserande människorad. Plötsligt bryter sig en ut ur raden. Och stycket handlar bland annat om när något fel smyger sig in i kollektivet.

I Phillip Blanchard stycke ser vi ett ambivalent par som trevande försöker förhålla sig till varandra, söker kontakt, men får aldrig riktigt rätt på det. Samtidigt verkar omgivningen förbereda en fest eller partaj. Varken hans eller Björn Säfstens stycke ser ut som dans i traditionell mening. Det är vardagsrörelser. Båda jobbar med improvisation, överlämnar mycket till dansarna.

Bara 7 minuter av mina 45 har jag bestämt koreograferat i detalj, säger säfsten och meningen är att det ska finnas utrymme för dansarna att ändra i föreställningen. Ovanligt sägeren av dem sarah Bellugi Klima.

Man kan ju fråga sig vad vinsten är att inte från början bestämma dansarnas exakta rörelser. Bland annat engagemang menar Philippe Blanchard.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".