Anna Tullberg har läst Ferdinand von Shirachs "Fallet Collini". Foto: Piper Verlag / Paulus Ponizak

Ferdinand von Schirach: "Fallet Collini"

Anna Tullberg recenserar Ferdinand von Schirachs "Fallet Collini"
2:28 min

Den tyske författaren Ferdinand von Schirach har fått stor uppmärksamhet för sina tidigare böcker "Brott" och "Skuld". Förutom att han skriver böcker jobbar han som advokat. Nu kommer hans tredje bok på svenska, Fallet Collini.

Boken handlar om ett mordfall som sakta men säkert nystas upp i en rättssal i Berlin och som visar sig ha trådar bakåt i historien. Anna Tullberg har läst "Fallet Collini":

Det här är en bok på 150 sidor. På allra första sidan begås ett mord. Mördaren låter sig gripas direkt utan motstånd och erkänner sitt brott.

Här borde man ju som läsare tappa intresset, alltså på sidan tre. I alla fall om man läser en kriminalroman med målet att få veta vem som gjorde det.

Det som händer sedan är att en ung och nykläckt advokat tar på sig försvaret, med dåliga utsikter att lyckas med fallet. På sidan hundra har fortfarande ingenting hänt som förändrar skuldfrågan.

Ändå är det oavbrutet spännande. Jag anar att det kommer bli mer komplicerat än det verkar och frågan är: varför mördade den skötsamme Fabrizio Collini helt oväntat en åttiofemårig industrimagnat?

Ferdinand von Schirachs språk är som väl reducerad buljong. Allt onödigt har kokats bort, ändå är det varken torftigt eller hårdkokt.

Förutom huvudpersonerna, finns några väl valda bifigurer. En personlig favorit är bagaren som den unge advokaten Leinen äter en trist croissant hos varje morgon. Denne bagare säger några enkla meningar i förbifarten, de får stor betydelse för hur det hela utvecklar sig.

Däremot tycker jag att författaren kunde skippat det romantiska sidospåret. Romansen har en viss betydelse, men landar ändå i kliché.

Jag kan inte avslöja vad "Fallet Collini" egentligen handlar om, men eftersom författaren von Schirach själv skrivit essäer i tyska tidskrifter om sin nazistiske farfar, får berättelsen ett extra lager existentiellt djup. Hur hantera en ärvd skuld? Och hur har rättsapparaten egentligen fungerat när den behandlat nazismens brott?

Fallet Collini är dock tillräckligt komplex som roman, utan den biografiska bakgrunden. När advokat Leinen till slut kommer på varför Collini mördat, kommer jag att tänka på en gammal favorit i kriminalgenren; Friedrich Dürrenmatt. Han skrev också text med hög densitet - och hans böcker, liksom Fallet Collini, lämnar läsaren med fler frågor än svar om människans moral och skuld.

Vad får människor att begå hemska brott mot andra? Finns det några enkla svar?

Kanske: Du är den du är, varken bättre eller sämre.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".