Magnus Öström var tidigare trummslagare i Esbjörn Svensson Trio: Foto: Maja Suslin/Scanpix

Magnus Öström Group: "Searching for Jupiter"

Mikael Timm recenserar
3:44 min

Under 15 år var Esbjörn Svensson Trio en av världens mest kända jazzgrupper, med storsäljande skivor, ständigt på långa turnéer. Musiken tystnade tvärt 2008 när Esbjörn Svensson drunknade.

Trions trumslagare och medgrundare var Magnus Öström. Nu kommer han med sin andra skiva med sin egen grupp. I onsdags släpptes skivan "Searching for Jupiter" och Magnus Öström Group spelade på jazzklubben Fasching i Stockholm inför förväntansfulla åhörare, bland dem Mikael Timm.

Så här diskret inleddes releasekonserten. Magnus Öström satt nedhukad på musikhistoriens lägsta trummispall och till en början hörde man knappt kvällens stjärna. Jazzgrupper ledda av trumslagare brukar bara älskas av andra trumslagare. I bästa fall. Också de skickligaste trummisar förvandlas till maniska egotrippare när de får sin egen grupp. Men under releasespelningen på Fasching som varar i flera timmar gör Magnus Öström bara ett solo. Därmed sagt att Öström verkligen är mer kompositör än solist, han ser helheten. Han vet att utnyttja också de instrument han inte spelar själv.

Öström måste besegra ryktet från Esbjörn Svensson Trio. Hur ska man kunna göra något eget som är lika bra som det en av världens bästa jazzgrupper åstadkom? Det visar sig lättare spelat än sagt. Öström har tillräckligt självförtroende för att ge sig ut i samma musikaliska terräng som Esbjörn Svensson en gång erövrade. Men i denna andra skiva efter EST-epoken går Magnus Öström mycket längre. Det är hårdare, tuffare musik. Själv talade han om att ramla och gå vidare. Happy and the fall

Öström bygger sina kompositioner i stora sjok med repetitiva inslag, det kan leda tankarna till Steve Reich och andra amerikanska minimalister. Musikaliska teman och fraser stöter ihop likt isflak, glider över varandra för att sedan virvla i väg på egen hand medan ett nytt flak närmar sig. Ett motiv upprepas med små förskjutningar, ljudmattor tätnar och glesar ut. Det är stundtals oerhört vackert, meditativt svävande. Det finns referenser till allt från Pink Floyd till filmaren Truffaut, så kommer några takter tysk industrirock, sedan blir det lite tidig Cream. Och så vidare. Ja, referenserna är många men Magnus Öströms Group behöver inte ta stöd i andra. Han är en originell kompositör och verkar genuint obekymrad inför jazzens arv och genreindelning.

Nya skivan "Searching for Jupiter" är inspelad under några dagar denna vinter, den brådskan tror jag har varit bra. Det är koncentrerat, tätt, musikerna är angelägna. Och live-versionen på Fasching var än mer dynamisk, än mer överraskande.

Arvet från Esbjörn Svensson-trio lever kvar men Magnus Öström har lämnat det kartlagda landskapet för något annat. Det här en ny resa som är mycket givande att följa.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".