Spotify till Latinamerika och Asien

Spotify fortsätter att växa. TT Spektra kan berätta att den svenska musiktjänsten nu lanseras i åtta nya länder - bland annat blir det premiär i Latinamerika och Asien. Samtidigt frågar sig BBC om Sverige kan vara en förbild för andra länder när det gäller att generera pengar till musikindustrin.

Sedan lanseringen i hemlandet Sverige 2008 har Spotify, en internettjänst för strömmande musik, spridit sig över världen. Nu expanderar företaget till nya marknader. Nu har Spotify har gjort klart med lansering i åtta nya länder och att musiktjänsten därmed kommer att finnas tillgänglig i Latinamerika och Asien för första gången. Bland de nya länderna finns Mexiko, Hongkong, Malaysia och Singapore.

- Vår långsiktiga målsättning är att göra Spotify tillgängligt i alla länder, så att lansera i Mexiko samt på flera asiatiska marknader är ett stort och viktigt steg för oss, säger musiktjänstens presschef Sofie Grant.

Dessutom lanseras Spotify i Estland, Lettland, Litauen och på Island.

- I norra Europa finns vi från och med i dag i fyra nya grannländer, och det finns mycket goda förutsättningar att påverka de lokala musikmarknaderna positivt, säger Sofie Grant.

Spotify finns nu i totalt 28 länder. Enligt musiktjänsten har man 24 miljoner aktiva användare varav över sex miljoner betalande.

Samtidigt har BBC varit i Sverige för att rapportera om den streamade musikens framgångar här. 91 procent av intäkterna från digital musik kommer från streaming i Sveriges, medan resten av världen har ett snittt på 13 procent. Man frågar sig om Spotify och andra streaming-tjänster kan skapa samma utveckling i fler länder och på så sätt generera mer pengar till musikindustrin.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".