SVT sänder med folkbildande program. Foto: Bertil Ericson / SCANPIX

Rekordskillnad mellan SVT och kommersiell tv

2:27 min

Aldrig har skillnaden mellan SVT och den kommersiella teven varit större när det gäller utbudet av kunskap och folkbildning. Det visar medieprofessor Kent Asps årliga genomgång.

Asp talar om all time high för folkbildnings- och kunskapprogram i public service-tv - och all time low för det här utbudet i reklam tv-kanalerna.

Enligt Kent Asps rapport, som han gör för Myndigheten för radio och tv, har det informationsinriktade programutbudet i public service-tv aldrig tidigare varit så omfattande.

Nyheter, samhälle, kultur, fakta och vetenskap har ökat med nästan 30 procent dom senaste sex år i Sveriges Television och Utbildningsradion. Samtidigt har dom kommersiella tv-kanalerna minskat sitt informationsinriktade utbud lika mycket.

I början av 2000-talet hade fortfarande reklam-kanalerna faktaprogram med folkbildningsambitioner. Så är det inte alls längre, bortsett från TV4 som fortfarande skiljer sig klart från dom andra reklamkanalerna.

Men enligt Kent Asps undersökning har TV4 fått det allt svårare att leva upp till sin paroll "kommersiell public service-kanal". Underhållning och fiktion dominerar mer och mer.

Sammantaget - dom som hävdar att kunskap och folkbildning är satt på undantag i public service-tv, får knappast stöd i den här rapporten. Det har ju hävdats i debatten om att SVT borde ta över UR, som SVT vill. Medan UR sagt att UR istället borde få ökade resurser.

Det är inte minst Kunskapskanalen - samarbetet mellan SVT och UR - som gör att det informationsinriktade programutbudet mer än fördubblats i public service-tv.

Är allt bra då?

- Nej, självfallet inte, svarar Kent Asp. Han pekar bland annat på att det ökade utbudet i SVT1 och SVT2 främst är ett resultat av att sändningstiden ökat kraftigt och fyllts med repriser. Det finns också en risk att den stora ökningen av utbudet i nischkanaler och på dagtid - att det kan bli ett alibi för att dra ner faktautbudet i SVT:s huvudkanaler.

Vill tittarna vill ha mer kunskaps- och folkbildningsprogram i tv?

Det beror på hur man tolkar Kent Asps siffror.

Men svaret är troligen ja!

TV3, TV4 och Kanal 5:s totala tittarandel har under dom senaste sex åren minskat från 38 till 32 procent - och det är stora siffror i tv-sammanhang.

Samtidigt har SVTs kanaler legat på ungefär samma nivå hela tiden, trots den allt tuffare konkurrensen - SVTs tittarandel är fortfarande 35 procent.

Åke Pettersson
ake.pettersson@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista