Boken Sandor slash Ida nu som film

2001 kom Sara Kadefors andra bok, Sandor slash Ida. Boken var från början ett aldrig realiserat TV-manus som Kadefors arbetade om till bokform - en lyckosam procedur som ledde till att boken fick augustpriset för bästa ungdomsbok samma år. Men nu har faktiskt boken till sist ändå blivit film. För regin står långfilmsdebuterande Henrik Georgsson. Nina Asarnoj har sett filmen.

Ida bor i Stockholm och Sandor bor i Göteborg, han dansar klassisk balett och har bara en barnslig kompis och hon är en snygg tjej med killtycke och dåliga betyg, båda är så där existentiellt ensamma som väl de flesta människor är åtminstone nån period av livet, vare sig de tillhör ett gäng eller en familj eller en arbetsplats. De möts på en chatsida och börjar brevväxla, både elektroniskt och per post. Filmens och bokens grundförutsättning är att Sandor och Ida visserligen kommer från två olika världar men att vänskapen och kärleken förmår överbrygga såna avstånd. Och när Ida så småningom hälsar på i Göteborg möts de på tågperrongen på det där klassiska romantiska filmviset som man är så förtrogen med att jag bara sitter och väntar på eftertexterna, men det måste man säga till den här filmens och bokens fördel att den lyckan är mycket kortvarig. Sedan vidtar allehanda ungdomsrelaterade och klassrelaterade komplikationer. Sandors överambitiösa mamma uppskattar inte några blonda discobrudar som stör sonens balettkoncentration och Sandor skäms för Idas hånglande och käftslängande.

Ibland är det som om bilden av ungdomen är en och densamma sen begreppet uppfanns, det är något mycket 70-talsmässigt med Idas deprimerade pillerknaprande mamma, de svekfulla skitsnackande tjejkompisarna och den första fyllans brusiga bakslag. ”Sandor slash Ida” är filmad i cinemascope och har medvetet undvikit dogmaskakiga handkameror och den här filmens behållning är förutom känslan av kvalitet och färgrikedom i fotot, just huvudpersonernas förmåga att förmedla något bortom ungdomsstereotyperna, som de både är fångna i och åtrår men ändå helst skulle vilja slippa.

Nina Asarnoj

nina.asarnoj@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".