Kris i den svenska musikbranschen - men vad gör vi i framtiden?

Igår berättade vi i Kulturnytt om krisen i den svenska musikbranschen - hur höga skivpriser och nedladdning av musik från Internet lett till en drastiskt minskad skivförsäljning.

Idag har Kulturnytts Eric Schüldt granskat hur framtidens musikbransch kan se ut. Först ut är Per Sundin - Sverigechef på skivbolaget Sony BMG - och han säger att skivbranschen ofta varit skeptisk till ny teknik.

(Andra medverkande i reportaget är Thomas Bodström, justitieminister och Ola Borgström på skivbolaget Service. Kort musikillustration av Jens Lekman.)

Att se möjligheterna istället för problemen med spridningen av musik via Internet - ja det är framtiden för musikbranschen enligt Per Sundin på Sony BMG.

Och det handlar om att utveckla butiker på nätet där det helt lagligt går att köpa musik i form av filer som man sedan hämntar hem till sin egen dator.

Det här tillsammans med det nya lagförslag som innebär att det uttryckligen blir straffbart att ladda ner upphovsrättsskyddat material hoppas justieminister Thomas Bodström ska leda till en ljusning för skivbranschen - allt enligt amerikansk modell.

För i USA som idag har en strängare lagstifting har dataföretaget Apple lyckats med det som många trott varit omöjligt. Genom internetbutiken iTunes Music Store har man sedan starten i april 2003 sålt över 200 miljoner låtar - något som bevisat att det faktiskt går att tjäna pengar på musik som överförs via nätet.

Och det finns fler vinnare inom musikbranschen som har Internet och modern datateknik att tacka.

I takt med att dom stora multinationella skivbolagen gått allt sämre har dom mindre så kallade oberoende skivbolagen bara blivit fler och fler.

Ett av förra årets mest uppmärksammade var skivbolaget Service som drivs av Ola Borgström i Göteborg.

En av skivbolaget Service artister är Jens Lekman. Och redan långt innan han fick ett skivkontrakt var han en av popsveriges mest omtalade artister - från dator till dator hade demoversioner av hans musik nått en stor publik enbart via internet.

Och med nätet som distributionsväg och med en modern datorteknik som gör det möjligt att i princip spela in hela skivor på hemdatorn behövs det inte längre någon stor budget för att en artist eller grupp ska kunna nå en bred publik.

Fildelningen på Internet som marknadsföring har enligt Ola Borgström gett dom små bolagen ett sätt att nu mer konkurrera på samma vilkor som dom stora.

Eric Schüldt

eric.schuldt@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".