Senaste numret av svenska National Geographic.

"Personlig identifikation är viktigt"

Chefredaktören: "Vi lägger ingen tanke i det"
1:28 min

Omslaget till det nya numret av National Geographic har väckt en del rabalder. Omslaget har gjorts i fyra olika varianter, som pryds av olika bebisar med olika etnisk bakgrund. Men i Norden kan man bara få tag på tidningar som pryds av en blond och blåögd bebis. Dethandlar om identifikation, enligt National Geographics nordiska chefredaktör Karen Gunn.

- Vi har valt en bebis som flertalet av våra invånare kan identifiera sig med, säger chefredaktören Karen Gunn.

Artikeln som omslaget syftar till handlar om hemligheten bakom ett långt och hälsosamt liv. I USA trycktes upplagan i fyra olika varianter, med fyra olika bebisar med olika etnisk bakgrund. Där distribuerades alla tidningarna slumpmässigt runt om i landet, så läsarna kunde få vilket av omslagen som helst.

Men i Norden valde National Geographic att bara trycka omslaget med bebisen med klassiskt nordiska drag.

- Det var för dyrt att trycka alla de olika omslagen, så vi valde ett, säger Gunn.

Valet föll på den blonda och blåögda bebisen, för att de flesta läsarna är från Norden och det är viktigt att de kan identifiera sig med omslaget, anser Karen Gunn.

- De flesta av våra läsare är i Norden, och vi lägger inte någon som helst tanke i det förutom att personlig identifikation är viktigt för oss.

Elina Perdahl
elina.perdahl@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".