Kurt Weill komponerade "Tolvskillingsoperan". Foto: JOHN MACDOUGALL/AFP

Del 2: "Tolvskillingsoperan"

Musik och makt del 2: "Tolvskillingsoperan"
2:48 min

"Tolvskillingsoperan" blev en stor musikalsuccén i Berlin 1928. Maria Edström har lyssnat på originalinspelningar.

Harald Paulsen sjunger "Kanonensong" på Theater am Schifferbauerdamm i Berlin där kompositören Kurt Weills och dramatikern Bertold Brechts "Tolvskillingsoperan" - skådespel med musik, firar triumfer.

1933 hade stycket spelat mer än 10.000 föreställningar runt om i Europa. Tidningarna basunerade ut: "Triumf för den nya stilen!" och musiken, Weills musik var en av grundbultarna i denna nya stil som med sin dissonanta ton, sina djärva genrebrytningar, likt den samtida konsten, inte värjde för det fula, groteska, disharmoniska utan fångade en hel tidsanda. Tolvskillingsoperans orkester var Ruth Lewis Band, ett av dåtidens kända tyska jazzband, och de spelade in helt instrumentella versioner av sångerna.

1933 fick bandets "otyska" namn ändras och Weills musik sorterades snabbt in bland den "urartade" konst som det nya nazistyret avskydde . Han flydde samma år till USA för att aldrig återvända till Tyskland.

"Först kommer käket, sen kommer moralen" ur sången "Vad lever mänskan av". 1949, efter kriget återvänder Brecht, som också flytt 1933, till DDR, får sin egen teater Berliner Ensemble, där hemmascenen var Theater am Schifferbauerdamm där det hela började. Med tiden kom föreställningarna och även Weills musik att förknippas med något stelnat, med makten, med en diktatur. Och vid murens fall var väl den här musiken att betrakta som stendöd för att måhända kännas bekant igen…

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".