Kanske finns det någon nytta med att läsa en massa böcker? Foto: Sigurður Ólafsson/Wikipedia

Så ska framtida näringslivet bildas

Kulturnytt har gjort en serie inslag om regeringens satsning på att få kulturlivet att närma sig näringslivet. Men att få näringslivet att närma sig kulturen har visat sig svårt. Vissa menar att det är för att svenska företagstoppar är exceptionellt ointresserade av kultur. Eller rentav obildade. Men det är inte bara vår regering som vill ändra på detta. Nästa år planeras en ekonomiutbildning med humanistisk grund på Campus Gotland. Och alldeles nyss kom ett nytt påkostat kultur och affärsmagasin ”Artworks” – the Arts and Business Journal” som påstår sig älska både konst och affärer.

”Ingen vill äta lunch med svenska affärsmän eftersom de bara kan prata pengar, möjligen golf. Ingen har läst romaner, ingen har sett nån konst och ingen har nån religion."

Så lät det när kulturjournalisten Jan Gradvall citerade franska affärsmän som beklagade sig över sina svenska kollegor. Varför är då svenska näringslivet inte intresserade av kultur? En förklaring är vårt svenska utbildningssystem. I USA och vissa europeiska länder som Frankrike o Holland finns så kallade Liberal arts-utbldningar som väver ihop humanistiska ämnen som konst och filosofi med ekonomi.

Något som alltså nu kommer till Sverige. Hösten 2014 startar Uppsala universitet en treårig ekonomi-utbildning med stort fokus på kulturämnen. Mathias Cöster är lektor i företagsekonomi och har varit med och utformat Liberal Arts-utbildningen som ges på Campus Gotland. Han har sin förklaring till svenska företagens ointresse för kultur.

- En sån här dominerande fråga från svenskt näringsliv är den här nyttodebatten som finns. Utbildningen ska resultera i det här och det här.  Kulturen hamnar många gånger i skottlinjen där.

Har vi en annan syn på den klassiska bildningen i Sverige?
- Man pratar inte om det i Sverige – bildning som begrepp är lite uppnäst – vad är det och vad har det för vikt? Det är inget man debatterar direkt i Sverige, säger Mathias Cöster.

Någon som inte håller med omatt bildningen är låg i Sverige är Henrik Kanekrans. Han har startat konst och affärstidningen Art Works – ett påkostat magasin för både näringsliv och kulturliv som ska få båda sidor att förstå varandras förträfflighet. Han har tills nyligen bott i London där han startade och drev Art Times, en konstbilaga till tidningen the Times.

- Jag tycker att intresset och bildningen är ganska stor. Och jag som svensk i Storbritannien är extremt stolt över den höga kvalitet på kultur vi har i Skandianvien. Kultur, musik, design och mode. Det är absolut väl omtalat utanför Sveriges gränser, säger Henrik Kanekrans.

I första numret av Art Works medverkar både konstnärer som Ernst Billgren med Handels-proffesorer, folk från the internationella tidningar som Art Newspaper, Financial Times, Forbes och dataföretaget Intel. Många människor med makt som Henrik Kanekrans lärt känna under sin tid i London.

Hur ska ni då få de ovilliga näringslivstopparna intresserade av er tidning?
I grund o botten förklara för de ointresserade som till exempel Annika Falkengren på SEB att det går att skapa "shareholders value" i detta giftermål och korsbefruktning, säger Henrik Kanekrans.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".