Publik i Slottskogen. Foto: Adam Ihse / Scanpix

Way out West står när andra faller

3:13 min

Idag drar Way out West igång, för sjunde året i rad. Och med ett av världens största evenemangsbolag i ryggen står arrangören Luger stadigt när andra festivaler faller. Men det gör också att festivalens identitet som uppstickare har förändrats - nu räknas Way out West till en av Sveriges etablerade festivaler.

Och utvecklingen är helt naturlig, säger Ola Broquist som sitter i festivalens ledning.

- Från början är man den här nya uppstickaren. Den coola grejen. Sedan blir man etablerad. Men det är väl en naturlig process. Om jag ser till det vi gör tycker jag att vi behåller tänket att utvecklas och hitta på nya saker, att jobba på nya sätt.
Skulle det vara farligt om Way out West blev det där säkra kortet?
- Mja, det rimmar inte helt med festivalens grundidé om allting tas för givet.

Utanför huvudentrén till festivalområdet råder febril verksamhet. Skåpbilar kör förbi med material för att bygga upp festivalområdet. Så har det varit några dagar varje år de senaste sju åren.

Men faktum är att Way out West står mitt i en stor förändring av festivalmarknaden. De föreningsdrivna festivalerna får det allt svårare, och i deras ställe kliver stora, inte sällan globala, aktörer in.

I Lugers fall driver Luger artistbokning året om, vid sidan av flera större storstadsfestivaler under sommaren. Och Luger ägs i sin tur av ett av världens största eventbolag Live Nation. Som dessutom äger Ticketmaster, alltså Ticnet i Sverige, som säljer biljetterna till Way out West. Festivalmarknaden är helt enkelt en storskalig industri.

- Man blir mer sårbar om man bara har en enda händelse på ett år att hänga upp verksamheten på. Så var inte fallet med Peace and Love som hade ganska mycket kringverksamhet, men i princip så är det så.
Hur mycket får man gratis när man kontrollerar flera led?
- Jag tror att kontinutiteten är viktig. Och det direkta dialogen, att man konstant är uppdaterad och sitter på förstahandsinformation om vad som sker. Det är relativt betydelsefullt. Jag skulle inte säga att det är avgörande, men det är betydelsefullt.

Allt sammantaget har Way out West helt enkelt goda förutsättningar att fortsätta under en lång tid framöver. Både publiken och sponsorerna är intresserade, och när festivalmarknaden förändras går Way out West och Luger längst fram i den förändring. Men trots det, så är det inte troligt att festivalen faktiskt finns om fem eller tio år, säger Ola Broquist.

- Jag tänker mig inte att den kommer fortsätta i 25 år. Jag tror inte det är hälsosamt att köra samma koncept så länge.
Hur många år ger du Way out West då?
- Tre till.
Är det ett skämt eller är du allvarlig?
- Det får vi se.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista