Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Chuck D: Jag driver rättsfallet för artisternas skull

Publicerat måndag 12 augusti 2013 kl 07.00
Chuck D: Jag driver rättsfallet för artisternas skull
(3:25 min)
Chuck D. Foto: Björn Larsson Rosvall / Scanpix

- Jag driver inte rättprocessen i musikindustrins intresse. Jag driver rättsprocessen för artisternas skull, säger Chuck D, frontfigur i legendariska Public Enemy när Kulturnytt träffar honom efter bandets spelning på Way out West.

Public Enemys musik har haft en enorm påverkan, inte bara på hiphopgenren utan också på politiken. Bandet och frontfiguren Chuck D har varit en av de starkaste rösterna för social rättvisa i USA, men de senaste tio åren har Chuck D också varit en nagel i ögat på skivbolagen.

Sedan 2011 pågår en rättsprocess där Chuck D kräver pengar av skivbolaget Universal för att de, enligt Chuck D, har tolkat gamla kontrakt fel, en rättsprocess som fortfarande inte är avgjord.

Hur ofta tänker du på rättsprocessen?
- Det är affärer, och det är inte en del av mitt privata liv. Jag har nog med att leva. Men det är klart, det är en viktig fråga och jag kämpar hårt för att få andra att inse det.
Skulle du säga att du driver rättsprocessen i musikbranschens intresse?
- Nej, jag driver rättsprocessen för artisternas skull.
Vad är skillnaden?
- Musikbranschen förknippar jag med skivbolagen, som tror att deras intressen är de enda som räknas.

Fallet mellan Universal och Chuck D är ett av flera rättsfall i USA där artister kräver pengar av skivbolagen för vad artisterna hävdar är feltolkningar av kontrakt som skrevs innan den digitala musikförsäljningen tog fart.

I grunden handlar det om en digital försäljning ska räknas som en såld cd-skiva, som ger mindre pengar till artisten, eller som en såld licens, som ger markant högre intäkter till artisten. Chuck D säger att alla nya tjänster har sina sätt att beräkna ersättningen till skivbolagen. Och då är det viktigt att de som har rätt till pengarna också får något i slutändan.

- Jag tror vi måste vänja oss vid situationen och fundera ut hur alla de här systemen kan samexistera. För i slutändan måste vi också få se vår del av inkomsterna.

Att det är just Chuck D som driver ett rättsfall mot Universal är kanske inte så förvånande. Public Enemy har alltid haft en tydlig politisk linje, oavsett om det har handlat om social rättvisa för svarta medborgare, eller om fildelning. Jag passar på att fråga honom om hur han ser på de nya streamingtjänsterna. Idag säger många att streamingtjänster som Spotify och Pandora i USA har löst problemen för musikbranschen - men Chuck D håller inte med om det.

- Nej, det är som vanligt. Jag frågar folk hur deras musik hamnade på Itunes och Spotify, och det är ingen som vet hur det gick till.

Just kontrollen och självständigheten är en viktig del i varför Chuck D de senaste åren har legat i luven på skivbolagen. För Chuck D:s kritik av skivbolagen handlar inte bara om pengar. Det handlar också om att hiphopen har blivit så kommersiell att relationen mellan skivbolaget och artisten numera har gjort artisten till slav. Att då på olika sätt visa sig självständig gentemot bolagen är också ett sätt att gå längst fram i ledet. För tekniken har gjort det möjligt att sköta saker själv säger Chuck D, och om Public Enemy som är så etablerade visar att det fungerar, då kanske andra följer efter.

-  Vi vill visa andra etablerade artister att man kan ha en lång karriär, och ändå bestämma själv vad man vill göra. Man behöver inte vänta på någon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".