"The Picture of Dorian Gray" på Den jyske opera. Foto: Anders Bach

Koreograferad opera strävar bortom naturalismen

4:17 min

I nästa vecka har den Jyske opera i danska Århus urpremiär på Oscar Wildes "Dorian Grays porträtt", i en ny form som man kallar för koreografisk opera. Enkelt uttryckt betyder det att sångarna står i diket tillsammans med orkestern, och på scen får man istället se dansare porträttera alla karaktärerna

Thomas Agerfeldt Olesen har stått för musiken, och koreografin Mari Brolin Tani.

Så här låter Dorian Gray själv - det är countertenoren Andrew Radleys som sjunger. Men det är inte honom man ser. Han står i orkesterdiket. Istället är det dansaren Maximilian Schmid som illustrerar texten på scen. Poängen med det här är att komma ännu längre bort från naturalismen, säger kompositören Thomas Agerfeldt Olesen. Han säger att han ofta själv inte riktigt trott på de känslor han sett i vanliga operauppsättningar. Då är det bättre med koreografi, menar han.

Koreografin har Mari Brolin Tani gjort. Det knivigaste har varit att få till det egna uttrycket bortom alla schabloner, men ändå behålla tydligheten.

För matcha det man ser med det man hör har dansarna bla fått repa tätt ihop med sin alter ego på sångsidan. Och fakturm är att vi färgat varandras uttryck, säger countertenoren Andrew Radley. Annars kan man ju fråga sig vad han tycker om att ha fått huvudrollen i en nyskriven opera - bara för att sen inte synas.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista