1 av 2
Det uppblåsbara huset är bland andra Köpenhamnsbor ska få uppleva norrländsk kultur Foto: Berit Nygren/SR
2 av 2
Visit Swedens vd Thomas Brühl och Umeå 2014 marknadsföringschef Karin Arvidsson i huset Foto: Berit Nygren/SR

Umeå 2014 på Europaturné i uppblåsbart hus

1:39 min

Umeå ska marknadsföras på ett mycket konkret sätt inför uppdraget som europeisk kulturhuvudstad nästa år. Idag presenterade projektgruppen ett uppblåsbart hus i plast som de ska turnera med i Europa i höst.

Huset är som en stor genomskinlig kub, cirka 100 kvadratmeter stor till ytan inuti och med en takhöjd på fem meter, och därinne ska invånare i städer som Köpenhamn, Warszawa, London, Amsterdam, Paris, Barcelona och Hamburg få uppleva samernas åtta årstider och allt som hör därtill i form av exempelvis mat, slöjd och musik med Sofia Jannok.

- Jamen det är ett upplevelsehus där vi har försökt klämma in all svensk och norrländsk och Umeå-kultur som finns i ett hus, och det huset packar vi ihop och tar med oss runt i Europa, berättar marknadsföringschefen Karin Arvidsson medan Björn Ylipää serverar torkat renkött och dryck:

- Alltså det är sav, ett mousserande vin som görs i Jämtland men som är gjort på saven som tappas på våren och så gör de ett mousserande vin där, och sav - björkarnas stad är ju Umeå, säger Ylipää.

Ja, på Umeå 2014-turnen blir det alltså mat som ingår i samernas årsstider och i den ingår för kännedom inte surströmming så den finns inte med på turnen. Samtidigt behöver nog surströmmingen en längre kulturtradition för att uppskattas nere på kontinenten, tror Karin Arvidsson, och så ska de sälja in en livstil:

- Vi lever på ett särskilt sätt. Vi lever nära naturen, vi är tekniskt väl utvecklade, vi är uppkopplade på nätet, vi tycker om kultur väldigt mycket.

Ja, det här handlar också om att göra Umeå 2014 till en turistmagnet till gagn för hela Sverige.

Thomas Brühl är vd för det officiella turistbolaget Visit Sweden:

- Vi på Visit Sweden använder oss ofta av kultur och livstil för att göra en berättelse om Sverige, eller att bygga varumärket Sverige. Det kan ju vara mat, design, mode, film och litteratur och allt det finns ju i den här montern, säger Brühl.

Berit Nygren
berit.nygren@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista