1 av 2
Drottningholms slottsteater. Foto: Jonas Ekströmer / SCANPIX
2 av 2
På plats på Drottningholms slottsteater. Foto: Berit Nygren/SR

Kineser specialinspekterar barockteater

Huset ska specialstuderas
2:46 min

Världsarvet Drottningholms slottsteater ska också bli läromedel på kinesiska. Den här veckan befinner sig en grupp professorer och lärare från inget mindre än Kinas centrala teaterakademi i Peking för att specialstudera detta unika hus. Drottningholms slottsteater är nämligen världens idag enda levande och fungerande italienska barockteater med ett scenmaskineri från 1700-talet.

De kinesiska gästerna tar tillvara på varje minut för att få veta mer, och för Jhiang Hong-Chen som är speciallärare i ämnet Drottningholms slottsteater är det här mycket stort. Han har drömt om att uppleva det här sedan han började undervisa i ämnet för en tio år sedan.

Drottningholms slottsteater byggdes under 1760-,men slutade att användas efter Gustaf III död och blev lagerlokal.

Huset ser ut som alla andra där vid slottet på Lovön, men på 1920-talet återupptäcktes den av teatervetaren Agne Beijer och fick ett nytt liv.

Kinesernas länk till huset är frilansande dekormålaren Anna-Lena Hansen. Hon studerade i Peking och berättade om huset som hon har haft flera uppdrag för. Senare började hon också att undervisa där på den centrala teaterakademien i Peking. Det här är en teater som på grund av sin törnrosasömn till skillnad från alla andra barockteatrar från barocken inte har lagts ner, renoverats eller byggts om, säger hon.

– Alltså modern teaterteknik bygger på den här tekniken. Det är bara det att här görs ju allting för hand så att säga. Det är ju inga maskiner eller elektricitet eller något sådant. Det behövs ju 15 personer på teatern för att de ska få hela scenmaskineriet att fungera, säger Anna-Lena Hansen.

– Det är vagnar som kommer från himlen och ner, som går på snedden, som går rakt ner, som är stora och små. Det är vågor som rör sig längst bak på scenen som ser ut som riktiga vågor med båtar som kan köra emellan som kan försvinna ner i luckor och komma upp och åka över scenen - och hela förvandlingssceneriet, när alla sidorna kan komma in och bytas på bara liksom en halv minut och det hörs inte en gång, för öppen ridå! Det är ju som trolleri.

Vad kan då den här teatern lära kinesiska studenter? Den kan ge fördjupade kunskaper i det perspektivtänk som finns i den västerländska teatertraditionen som inte finns på samma sätt i den österländska, säger Jhiang Hong-Chen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".