Naxos vd: "Enorm förändring på 5 år"

"75 procent av intäkterna är digitala"
1:38 min

När skivbolaget Naxos flyttar sitt lager för Norden och Baltikum till Tyskland mister hälften av den svenska personalen sina jobb, det rapporterade vi i går här i Kulturnytt. Nu berättar Håkan Lagerqvist, vd Naxos Sweden, om utmaningarna som företaget står inför i en tid där skivförsäljningen viker.

Tidigare:

– Fem år bakåt så har det har skett en enorm förändring, och många av återförsäljarna har försvunnit för dom här produkterna och det har skett i snabb takt.

Så idag är väl 75 procent av dom totala inkomsterna för musikindustrin i Sverige digitala säger Håkan Lagerqvist.

Dessa förändringar i marknaden gör att företaget samlar sitt lager av musik på skiva för Norden och Baltikum i Tyskland.

Skivbolaget Naxos, som startade så sent som 1987, lyckades med att samla den klassiska musikens örhängen och paketera i ett format och de rätta försäljningsvägarna som gjorde att musikgenren hittade in i de flesta hemmen i Sverige.

Håkan Lagerqvist säger att företaget var mycket tidigt ute med att presentera sina skivor i digitalt format på en egen plattform men finns nu även på plattfornmar som Itunes, Spotify.

Men utmaningarna är många, hitta försäljningsvägar till konsertbesökana är en, musik till dom redan frälsta.

Men när det gäller att hitta ny publik, särskilt för den klassiska musiken, ser han den digitala vägen utstakad.

- Det finns fortfarande många unga och nya lyssnare som har lättare att starta i läget när det handlar om klassiska favoriter eller meditativ klassisk musik. När man kämpar med sina studier så är det många som lyssnar på avkopplande klassisk musik. Så där finns det enorma möjligheter att nu ut brett med dom digitala plattformarna säger Håkan Lagerqvist, vd Naxos Sweden.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".