Problemfylld Al Jazeera-start i USA

Kulturnytts Åke Petterson kommenterar Al Jazeeras problemlansering i USA
1:31 min

Det arabiska tv-nätverket Al Jazeera har förlorat en del av sin dominerande ställning i arabvärlden. Problem blev det också när tv-koncernen skulle dra igång sin amerikanska tv-kanal i igår.

Det var kabel-tv distributören AT&T som vägrade sända ut Al Jazeera Americas premiärnyheter. Enligt AT&T på grund av att parterna inte lyckats enas om hur kontraktet ska tolkas. Al Jazeera America svarade direkt med stämma den stora kabel tv-distributören för kontraktsbrott.

Al Jazira ses redan i dag av mer än 260 miljoner hushåll i 130 länder. Och nu försöker Al Jazira ta upp kampen med de stora amerikanska nyhets-jättarna CNN, MSNBC och Fox News.

Fast det Qatar-ägda bolaget har haft problem med att hitta distributörer i USA - delvis beroende på att Al Jazira anses ha varit anti-amerikanskt i sin rapportering om kriget i Irak.

Men nyheterna i premiären som trots allt sändes via de andra fyra stora kabel tv-distributörerna i USA, de skiljde sig i stort sett inte från vad dom andra nyhetsbolagen innehöll. Eller hur dom rapporterades.

Annars säger sig Al Jazira vilja ge tittarna och locka annonsörerna med raka nyheter som inte vinklas från höger eller vänster som fallet är med Fox News respektive MSNBC.

På senare tid har framför allt Al Jaziras arabiskspråkiga sändningar kritiserats hårt för att vara politiskt styrda av ägaren - emiren av Qatar. Det har fått till följd att flera journalister slutat i protest. Ett känt exempel är hur upproret i Bahrein skildrades, och på senare tid den egyptiska krisen.    

Åke Pettersson

ake.pettersson@sverigesradio.se

Länk till Publicerat om Al Jaziras problem:  

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/130221?programid=2792

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".